Alberte i børnehave – En dum dag

‣ Forfatter: Line Kyed Knudsen

‣ Illustrator: Jan Solheim

‣ Forlag: Forlaget Carlsen

‣ Udgivelsesår: 2018

‣ Pris: 199,00

‣ Målgruppe:3+

‣ Sidetal: 32

‣ ISBN: 9788711902080

Alberte har ikke lyst til at være i børnehave i dag. Hun har ikke lyst til at gå ind og hun har slet ikke lyst til, at far skal gå. Men sådan er det. Alberte er ked af det, og alting driller og er dumt. Heldigvis er pædagogen Mette der til at hjælpe Alberte gennem dagen, og Albertes venner vil gerne lege. Til sidst viser det sig, at en dum dag godt kan blive til en god dag.

Line Kyed Knudsen har som altid et skønt, autentisk børneperspektiv. Albertes oplevelser og følelser igennem den dumme dag i børnehaven fremstår knivskarpt og genkendeligt – her er en fortælling som rigtig mange børnehavebørn, pædagoger og forældre vil kunne spejle sig i.

Teksten er oplæsningsvenlig og lader os følge Alberte helt tæt på:

Albertes flyverdragt driller. Lynlåsen sidder fast, så Alberte hiver hårdt i den, men den sidder helt fast nu.

”Dumme lynlås,” siger Alberte.

Så går hun ud på legepladsen med åben flyverdragt.

Jan Solheims illustrationer er bløde og runde med klare farver, tydelige ansigtsudtryk og masser af genkendelige detaljer fra børnehavelivet, som i øvrigt ikke nævnes i teksten; her er fx kurve med glemmetøj og blå overtræksfutter, mælkekasser og træstub-indrammede sandkasser.

Dette er en oplagt oplæsningsbog for de 3-6 årige om livet i børnehaven; dialogisk læsning af bogen ligger ligefor. Der er mange detaljer i både billede og tekst, der giver anledning til snak om både følelser og hverdagsliv for børnehavebørn, ligesom den mere direkte kan anvendes til en snak om, hvordan en dag, der starter dumt, godt kan blive god alligevel.

Carlsen – Alberte i børnehave – en dum dag

 

Anmeldelsen er skrevet af Maria Seebach

Maria er uddannet pædagog og arbejder som sådan i en vuggestue i Hørsholm. Maria har specialiseret sig i de 0-6årige og bl.a. beskæftiget sig med pædagogens valg, vurdering og brug af børnelitteratur i daginstitutionen – derigennem har hun fået et særligt fokus på, hvordan forskellige bøger præsenterer børnene for forskellige udtryk, både æstetisk og kulturelt. Maria har især interesse i bøger henvendt til aldersgruppen 0-6 år, dvs. hovedsageligt billedbøger med hovedvægt på billedsiden og mere eller mindre tekst.