Alt

‣ Forfatter: Jane Teller

‣ Forlag: Dansklærerforeningens Forlag

‣ Udgivelsesår: 2013

‣ Pris: 176,25

‣ Målgruppe:15+

‣ Sidetal: 140

‣ ISBN: 9788779966284

Det er glædeligt at Dansklærerforeningens Forlag er tilbage med væsentlig og vedkommende skønlitteratur, beregnet på undervisningen i grundskolens ældste klasser. Og at Janne Teller er tilbage med syv noveller og et essay om det at skrive fiktion, der samtidig har givet samlingen dens titel: ”Alt”.

Titlen ”Alt” spiller selvfølgelig op imod Janne Tellers ungdomslitterære klassiker ”Intet” fra 2001. Hvor hovedpersonen i den, Pierre Anthon, havde svært ved at se meningen i tilværelsen, så undersøger Janne Teller i denne novellesamling, der for hovedpartens vedkommende består af titler, der tidligere har været udgivet i andre sammenhænge, hvad der sker, når denne mening med tilværelsen ikke er tilstede hos den enkelte.

Hvad er alt så ifølge “Alt”?  Novellerne viser, at det er at opleve sammenhæng og fællesskab i tilværelsen. Det er at opleve gode rollemodeller, ordentlighed og ærlighed. Og endelig er det at møde og vise omsorg, forståelse og ansvar i forhold til både sig selv og andre.

Novellerne er fortalt med mange forskellige fortællestemmer. I ”Hvorfor” overværer vi en afhøring, eller et interview af en ung voldsmand, Hans Henrik. Det er helt op til læseren at drage sine egne slutninger om handlingsforløbet og  årsagen til, at jegfortælleren er endt i denne situation. Er det hans egen skyld, eller skyldes alt sammen samfundet? I ”Det tyrkiske tæppe” fortæller den stille og oversete teenagepige, Inga, om en charterrejse til Tyrkiet, hvor hun bliver vidne til, at hendes far ikke vil stå ved en handel med en lokal tæppehandler. ”Gult lys” fortæller om den 15-årige hovedperson, der tager konsekvensen af den opdagelse, han gør. Hans far besøger et japansk bordel og er begyndt at se underligt på hans tvillingesøster. Han køber flybilletter på sin mors kontokort, forlader USA med sine yngre tvillingesøskende og rejser til Mexico for at beskytte dem. I ”Til døden os skiller” er jeg-fortælleren helt ude på kanten af tilværelsen. Hans mor er alkoholiker. Han har dræbt to personer. Han bliver dømt til døden for de voldsomme mord. I slutningen af novellen stilles spørgsmålet om det ikke er det samme, samfundet gør, når det eksekverer en dødsdom som fortælleren har gjort med sin selvtægt? I ”Fuglene, blomsterne, træerne” bliver Michaela mobbet og spærret inde i skolens voliere. Hun finder en vej ud, lukker alle dyrene ud og ødelægger skolehaven. Novellen ”Slikpinde” er med sine 26 sider, samlingens længste. Den har den ubestemte ”Drengen” som fortællestemme. Alt og alle har forladt ham, så han er ensom. Men han er i tæt kontakt med et træ, der står ned i gården, hvor han bor. En lille pige er også interesseret i træet. De to kommer i snak, og pigen lokker drengen til at bryde ind i en købmandsforretning og begå et voldeligt røveri for sat skaffe slikpinde til den lille pige. Drengen indlægges på en behandlingsinstitution. Her finder han et nyt træ, som han kan have kontakt med. “Fuglene, blomsterne, træerne” er så fyldt af ensomhed, at det gør ondt.

I det metafiktive essay “Alt” skriver Janne Teller: “Alt taget i betragtning er jeg overhovedet ikke vanvittig. Når jeg skriver. Så hænger alting sammen, jeg ved alting, for jeg er ikke mig, men en del af alt, og det er dette alt der sætter ord på. Mest siger alt mellem linjerne. Ordene er kun ovenpå det, der I virkeligheden er. Det er ikke til at forklare. Som et isbjerg, hvor ordene er det man ser, og alligevel er isbjerget selv kun udenpå i det øjeblik jeg har sagt ordet.” (s. 124)

Novellerne i ”Alt” er krævende for den unge læser på den gode måde. Både indholdsmæssigt og sprogligt er de væsentlige og udfordrende. De vil kunne anvendes i danskundervisningen i 9.- og 10.-klasse – også som hovedværkslæsning. Arbejdet på klassen og diskussionen af de eksistentielt væsentlige problemstillinger, vil både være udfordrende og givende for eleverne.

Som hun tidligere har gjort det i ”Intet” og i essayet ”Hvis der var krig i Norden”, demonstrerer Janne Teller i novellerne og essayet i ”Alt” sine skriveevner og har lavet tekster, der er eksistentielt vedkommende for den unge læser og som vil kunne danne udgangspunkt for en etisk, filosofisk samtale og velegnede til væsentlig, dannende danskundervisning.

http://dansklf.dk

http://www.janneteller.dk

http://www.systime.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anmeldelsen er skrevet af Søren Fanø

Søren Fanø (1950-2022) Søren var oprindeligt uddannet lærer, cand.pæd. og Master i børnelitteratur og tidligere lektor i dansk ved VIA UC. Han interesserede sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år og var forfatter til både bøger og artikler om denne. Han var tilknyttet indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge og Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Var særligt interesseret i den litteratur, der er rettet mod børn og unge i skolealderen, og som kræver formidling og havde en særlig svaghed for billedfortællinger i alle afskygninger.