Selvom det er tidligt på året, er der ikke megen tvivl om at Annas himmel er en af de smukkeste og måske væsentligste billedbøger, der udkommer i år.
Bogen handler ganske kort om, at Anna og hendes far har haft den sorg at miste Annas mor. Bogen viser ved hjælp af en rejse i fantasien, hvordan pigen Anna møder denne vanskellige situation ved hjælp af leg og kreativitet. Bogen handler godt nok om at gennemleve en stor sorg, men gør det uden at fortællingen på noget tidspunkt bliver patetisk, sentimental eller trist.
Hvad Stian Hole lader barnet gøre, er at han giver det lov til at vende verden på hovedet og se nye muligheder. For godt nok handler bogen om en dag, hvor der falder søm ned fra himlen, men så er det at Anna tager sin far med på en drømmerejse – til et sted hvor de svømmer med fuglene og flyver med fiskene. På den måde er det Anna, der her i fortællingen står som farens hjælper. Der er altså tale om både poetisk og filosofisk billedbog.
Forfatteren og illustratoren Stian Hole (f. 1969) debuterede som billedbogsforfatter i 2005 med Den gamle mannen og hvalen. Den blev efterfulgt af trilogien om drengen Garmann, Garmanns sommer (2006), Garmanns gade (2008) og Garmanns hemmelighed (2010). Stian hole har vundet adskillige priser for sit forfatterskab, blandt andet Nordisk Børnebogspris i 2009 og Bologna Ragazzi Award i 2007.
I Annas himmel udvider og videreudvikler Stian Hole sit photo-shoppede billedunivers fra sine tidligere bøger i opslag, der ikke alene underbygger tekstens sproglige side, men som i sig selv rummer og lever et selvstændigt liv, fortæller en selvstændig historie. Billederne er så rige på detaljer, at bogen uden problemer kan læses adskillige gange. Udover formsproget rummer Annas himmel også flere referencer til personer og stemninger i Garmann bøgerne.
Teksten og dialogen i den flyder let og poetisk og er velegnet til (dialogisk) oplæsning – for det er svært for et barn ikke at kommentere og tale om billederne, der fremstiller en verden vendt på hovedet.
Bogen kan anvendes i fritiden, i indskolingen i fagene dansk og religion, og i kirkelige sammenhænge for børn, da dens beskrivelse af Annas forsøg på at bearbejde sin og farens sorg også her er relevant.
”Gud er nok glad for en gartner. Han har brug for lidt hjælp med haven, for han har så meget andet at tænke på” som der står i bogen.
Opsummerende er der tale om en særdeles smuk og yderst relevant udgivelse rettet mod en bred målgruppe.