BÆST

‣ Forfatter: Jonas Kleinschmidt

‣ Forlag: Gad

‣ Udgivelsesår: 2024

‣ Pris: 249,95

‣ Målgruppe:13+

‣ Sidetal: 88

‣ ISBN: 9788762743717

Kortromaner kan være små, lækre, helstøbte og dejligt komprimerede fortællinger, hvis de er skrevet godt. Gads Årgang 2024 er en serie kortromaner for unge, og ikke nok med at de er skrevet godt, så kommer de også i en utrolig smuk og indbydende indpakning. Dette års tema er forvandling, og denne anmeldelse har fokus på kortromanen BÆST skrevet af Jonas Kleinschmidt.

”Hun skreg. Hun trak vejret. Hendes bryst hævede og sænkede sig i hidsige stød. Og hun skreg, og hun skreg, og hun skreg.”

Romanens jeg-fortæller Jacob tænker tilbage på en voldsom oplevelse, som han og vennerne Bjørn og Jonathan fra klassen havde i deres tidlige teenageår. De plejede at fiske ved åen, men denne dag får de øje på en hånd under vandet. Det viser sig at være en jævnaldrende pige. Episoden er så voldsom, at drengene tager benene på nakken og flygter fra åen og pigen, der, som var det en nyfødt, skriger efter luft. Et par dage senere begynder den selvsamme pige i klassen – tror vi nok.

Det er ikke kun drengene i historien, der synes, at episoden var voldsom. Som læser sidder man tilbage med kvalme og har lyst til at smække bogen i, men selvsamme følelse og fysiske utilpashed tvinger én til at læse videre i rasende fart.

Pigen bliver venner med drengene, og det hele udvikler sig stadig mere ækelt og ikke mindst mystisk. Læseren spurter videre i håbet om at finde en mening, men netop meningsløsheden og de litterære kneb, der ligger bag, gemmer på en fortolkningsrig pointe.

Denne kortroman sætter krav til en gedigen fiktionskompetence og opmuntrer til at acceptere, at alt er tilladt i fiktionens verden. Det er virkelig godt. Det er min fornemmelse, at børne- og ungdomslitteraturen eksperimenterer i disse år med formater og genrer. Måske blandt andet som en modreaktion på digitaliseringen. Bæst er en ungdomsbog med elementer af horror og magisk realisme. Den er en dannelsesrejse fra barn til voksen med temaer som venskaber, gruppedynamik, overgreb, leg med stoffer og krænkelse. Eller måske er den noget helt andet. Men uanset hvad, er den fuldstændig helstøbt.

Kortromanen er en hybrid mellem novellen og romanen. Mange børn og unge oplever aldrig at læse en roman færdig, ligesom de ikke opnår fordybelse i en novelle. “Bæst” og i øvrigt hele Årgang 2024-serien er kendetegnet ved at opfylde genrens potentiale med henblik på fiktionsfortælling, der skaber dybde, men som også er overskuelig at læse. Alle fortjener at afslutte en bog og opleve den tilfredsstillelse, der ligger deri.

På trods af at “Bæst” er flertydig i både genre og indhold, vil den (med den rette formidling) være et godt bud på fritidslæsning. Den er naturligvis perfekt til brug i udskolingens litteraturarbejde. Der ligger gratis undervisningsmateriale på forlaget hjemmeside.

Jonas Kleinschmidt viser endnu engang, at har er en dygtig ungdomsforfatter. I 2018 kom romanen “Drengene”, som blev nomineret til Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur. Her hedder jeg-fortællerne også Jacob, og romanen kredser også tematisk om gruppedynamik og medløberi. I “Bæst” bekræfter han med sin genre-jonglering, hvor dygtig en forfatter han er.

Omslaget er udarbejdet af Mikkel Henssel og med forvandlingstemaet in mente, så fornyer Henssel retro-udtrykket. Man ønsker kun at have hele serien, som man så naturligvis vil præsentere med forsiden fremme.

Anmeldelsen er skrevet af Betina Falsing

Gode historier er flyvende kufferter, der bringer os udover horisonten, hvor nye historier begynder. Denne rejse forsyner små mennesker med en bagage fuld af fremmederfaringer, som skaber livsduelighed og lykke. Som bibliotekar og som Betina har det, de sidste 25 år, været min mission at være rejseleder og sætte børn og unge ombord på de flyvende kufferter og ud på de vildeste dannelsesrejser i litteraturens verden. Jeg har selv taget rejsen, inden jeg tilbyder dem en billet, for jeg læser stort set alt og også ganske bredt, da vi som mennesker er forskellige. Glæden ved jobbet som dannelsesrejseleder rækker udover bibliotekarens formelle arbejdstid, og jeg arbejder efter arbejde med at sælge billetter i udsatte boligområder, jeg skriver artikler og jeg sidder i juryen for Kulturministeriets Forfatterpris.