Børnenes skov

‣ Forfatter: Anna RichardsonDawn CaseyHelen d’Ascoli

‣ Illustrator: Allmuth ffrench

‣ Oversætter: Karen Chamberlain

‣ Forlag: Blue Pearl Books

‣ Udgivelsesår: 2024

‣ Pris: 375,00

‣ Målgruppe:3- 10 år

‣ Sidetal: 336

‣ ISBN: 9788797226162

“Børnenes skov” med undertitlen: “årstidernes flora, fauna, fantasirejser, fantastiske fortællinger og aktiviteter” er en bog, der har mange vinkler på skoven som et sted, hvor man lærer noget, oplever noget, sanser en hel del, og hvor fortællingerne om naturens kredsløb skal have plads.

Vil man (og det vil forfatterne sige er en virkelig god ide) bruge skoven som klasselokale, så kan man som lærer, pædagog og forælder stille sig selv tre spørgsmål:

”Hvad er essensen af den årstid, vi er midt i?
Hvordan kan vi få en større forståelse af årstiderne?
Hvordan forbinder vi os til den givne årstid med ægte nærvær?”

De tre spørgsmål indleder introduktionen til den danske udgave af denne bog. De engelske forfattere har en baggrund, der i høj grad fortæller noget om bogens værdigrundlag. Der er derfor et forfatterportræt af de tre forfattere sidst i denne anmeldelse. Man bør vide, at der er en høj grad af ”Earth Tales” og ”Talking Trees” i deres uddannelsesmæssige baggrund. Værdigrundlaget er klart: Naturen har kraft, magi og værdi for os alle. Rikke Rosengren, der skriver forordet til den danske udgave, er Rudolf Steiner-pædagog.

Bogen er tænkt som en håndbog til de pædagoger, der vil inddrage skoven i børnenes hverdag. Bogen er bygget op over en række årstider med inspiration fra keltisk kultur. Her er Imbolc, den keltiske lysfest, forår. Beltane, den keltiske majfest, sommer. Lughnasa, hvor høsten begynder, efterår. Samhain, det keltiske nytår, er Vinteren.

Hvert kapitel er opbygget på samme vis. Først er der en introduktion til årstiden, så børnene får en forståelse for årstidens særlige kvalitet. Så er der historier, eventyr og sagn, der knytter sig til årstiden. Historierne kan læses højt, eller de kan fortælles. Der er et afsnit med fantasirejser og meditationer, der er lege og ”ting, man kan lave”.

I den keltiske lystid Imbolc, kan man eksempelvis lære om brændenælden, der har det gæliske navn Deanntag. Så begynder brændenældebeskrivelsen således:

”Jeg er brændenælden. Jeg vækker dig med mit stik og min brændende kraft. Jeg vokser i store grupper …..”

og sådan fortsætter den.

Der er også en beskrivelse af legen: ”Skrump og bliv usynlig”, hvor der er tre klare punkter for legens gennemførelse. Nemt og overskueligt. Så er der en opskrift på brændenældesuppe, der er ”trælære” og sange med noder om sølvbirk og en sang om “Den Hvide Hind”.

Sidst i bogen findes et appendiks, hvor man får virkelig brugbar information om det værktøj, man har brug for i naturen. Et langt afsnit om bål og båltænding, der er ”god praksis for naturskoler” og der er værktøjssikkerhed. Der er en liste med nødvendigt udstyr: Forstørrelsesglas, presenning, faldskæmssnor, naturgarn, små kurve, kogeudstyr, dåser med løg, grillrist, værktøjskasse og køkkenting.

Rigtig meget godt kan man sige om denne bog. Samtidig må man jo være opmærksom på, at indholdet kan forekomme alt for ”religiøst” for mange naturskoler. Der er en åndelig tilgang til naturen, der her bliver sat ord på. Det må man være klar over. Det skinner igennem i fortællingerne, i sangene og de takkeord, der kommer til sidst. Man kan læse og bruge bogen i sin helhed med den åndelige dimension. Man kan også (med stor glæde) hente inspiration i de mange opskrifter, lege og fortællinger om naturen. Det kan man gøre helt uden at inddrage spiritualiteten.

Sidst i bogen er der et indeks, så man snildt kan finde frem til det, man gerne vil lære mere om. Plantelære, eksempelvis. Eller kreative lege og aktiviteter. Dem er der mange af.

Alle børn (og voksne) kan få stor glæde af at være opmærksom på det, der sker og det, de ser i naturen. Her er en bog, der kan give inspiration til alle pædagoger, forældre og lærere i indskolingen.

Forfatterportrætter:
Dawn Casey er forfatter, mor og historieelsker. Hun er inspireret af kraften og magien i gamle fortællinger og naturens vidundere. Hendes samling af historier og aktiviteter, The Barefoot Book of Earth Tales, vandt den engelske bogpris Golden Award ved Nautilus Book Awards, der gives til “bøger af enestående fortjeneste, der fremmer åndelig vækst, bevidst livsstil og positiv social forandring.”

Helen d’Ascoli er grundlægger af Talking Trees, en naturpædagogisk virksomhed dedikeret til at forbinde mennesker med naturen. Hun har praktiseret naturskoleundervisning for børn, voksne og skoler i over ti år. Hendes mission er at skabe den næste generation af naturbevarer. Hun arbejder som naturskolelærer, vejleder og mentor.

Anna Richardson er musiker og kunstner. Medforfatter til Learning with Nature. Hun har arbejdet som naturskoleleder hos Talking Trees. Hun er lærer hos Circle of Life Rediscovery og har specialiseret sig i plantelære. Hun afholder kurser i Nature Connection for voksne. Dette er stadig hendes primære fokus og grundlaget for hendes daglige arbejde, som har motiveret hende til at forfatte bøger inden for naturpædagogik og tidlig barndom.

Anmeldelsen er skrevet af Bodil Christensen

Underviser på Læreruddannelsen i Aalborg, medlem af Kulturministeriets Børnelitteraturpris-komite, anmelder ved ”Efterskolen” og ”Dansk Pædagogisk Tidsskrift”, fast klummeskribent ved Nordjyske Stifttidende. Boglæser – af såvel skønlitteratur for børn som skønlitteratur for voksne. Bodil har været dansklærer i mange, mange, mange år – derfor er al læsning af alle tekster altid (næsten altid) læst med ”lærerblikket”: Hvad kan jeg bruge det til, hvem vil blive lykkeligere/ klogere/ dygtigere eller underholdt af dette? Denne erhvervsskade gør hende – som næsten alle dansklærere – til den fødte anmelder. Bodils børne favoritlæsning er billedbøger, bøger med billeder og så – i den anden ende af skalaen: Ungdomsbøger. Af voksenlitteraturen er favoritterne: Per Petterson, Erlend Loe, Karl Ove Knausgaard og andre gode forfattere.