Flyv

‣ Forfatter: Beatriz Martin Vidal

‣ Illustrator: Beatriz Martin Vidal

‣ Forlag: Jensen & Dalgaard

‣ Udgivelsesår: 2020

‣ Målgruppe:6+

‣ Sidetal: 36

‣ ISBN: 9788771515831

Fra det sekund man slår op i billedbogen Flyv af spanske Beatriz Martin Vidal, er man ikke i tvivl om, at her sidder man med noget ganske særligt: En fortælling, der ikke er som andre, en streg, der endnu engang – tør man næsten sige – sætter nye standarter for billedbøger for børn. En historie uden ord. En historie, der tager tid.

Vi har efterhånden lånt en del børnelitterære fagbegreber fra engelsk, fx: Crossover, bookishness og silent books. Det sidste er interessant her. For Flyv er en såkaldt silent book – en bog uden ord. Forlaget Jensen & Dalgaard beskriver bogen som en ”tyst billedbog om flyvende drømme”, og selvom min begejstring for det engelske sprog er stor, synes jeg, at det giver mening, at de har fundet en dækkende dansk glose, især når nu vi taler om børnelitteratur. Den tyste billedbog bør hermed optages som fast begreb fremover.

Ordet tyst beskriver det stille og det usagte. Sne kan dale tyst, dug kan falde tyst, skumringen er tyst, man kan sidde tyst for sig selv. En bog uden ord er og bliver tyst. Dermed lægges fortællingen mere over til læseren, for læseren skal finde vej ind i denne tyste verden, hvor billederne alene er vejvisere. Vi kan ikke søge svarene i ordene, for de er der ikke.

Ser man på selve historien i Flyv er der tale om en rammefortælling, hvor vi følger en spurv i flugt gennem luften. Som en parallelfortælling ser vi et barn gøre sig klar. Som en moderne Ikaros iklæder barnet sig vinger og flyverbriller, for det skal tydeligvis snart ud at flyve. Barnet er klædt i hvidt, og vingerne sidder med spinkle læderremme over brystet. Samtidig nærmer spurven sig, og en umærkelig metamorfose finder sted. Spurven forvandles til et andet barn, der skal hjælpe det flyvefærdige barn ud i verden.

Bogens to forløb holdes adskilt ved, at spurven holdes i små vignetter i venstre opslag, mens barnets forløb holdes i fuldsidesillustrationer i højre opslag, men kun indtil de to børn mødes.

Den fortalte tid er på to timer, og det ved vi, fordi hver spurvevignet har et nøjagtigt klokkeslæt under sig. Dette er de eneste præcise angivelser, læseren får i denne bog.

På det billedmæssige plan tager Beatriz Martin Vidal sin historie op i endnu højere luftlag. Hendes stil beskrives som værende i spændingsfeltet mellem naturalisme og surrealisme, og der er langt til den mere naivistiske stil, der kendetegner en del danske billedbøger i øjeblikket. Vidals streg leder i retning af den naturalisme, der ses i den romantiske kunst fra midten af 1800-tallet, og derudover ligger der en nærmest victoriansk alvor i selve stilen, som bevirker, at man som læser får skærpet sin opmærksomhed omkring fortællingen. Der er på én gang noget både evangelisk og melankolsk i billedstilen. Man ved, at der er noget på spil, og at det kræver koncentration.

Flyv er første bog ‘på dansk’ fra Beatriz Martin Vidal, men der er flere på vej. Et hurtigt blik på forfatterens hjemmeside afslører et magisk billedunivers, der på mange områder er usammenligneligt med megen anden børnelitteratur, men gudskelov, at det findes.

Det er ikke så enkelt at pege på, hvor Flyv skal placeres. Den kan læses af børn og voksne, men den må for alt i verden ikke bare drukne i en tilfældig billedbogskasse på et skolebibliotek. Læs den sammen med barnet eller vis den til den eftertænksomme elev i de større klasser. Illustrationerne vil tiltale mange forskellige læsere. Jeg har oplevet, at den naivistiske stil i nogle nordiske billedbøger kan kræve en smule overtalelse i forhold til større børn. De synes det naivistiske er barnligt og dermed ikke noget for dem. Her vil alvoren og mystikken i Flyv være en appetitvækker. Den lægger op til intellektuel tolkning og viser, at billedbogen for børn kan og bør fortælles på højt litterært niveau. Beatriz Martin Vidal giver et usædvanligt kunstnerisk bud på, hvordan det kan gøres. Bogen får virkelig egne vinger.

Beatriz Martins Vidals hjemmeside
Info om bogen på Jensen & Dalgaards hjemmeside

Anmeldelsen er skrevet af Janus Neumann

Janus er uddannet lærer og Cand. Pæd, i didaktik m.s.h.p. dansk med speciale i børne- og ungdomslitteratur. Han har arbejdet på Skovshoved Skole i Gentofte i mere end 20 år, og er nu redaktør på tidsskriftet DANSK og faglig konsulent for Dansklærerforeningen samt underviser i dansk på læreruddannelsen. Janus har en særlig interesse for den børnelitterære historie, den ironiske børnelitteratur og billedbøger. Han har gennem flere år anmeldt for Folkeskolen, Børn og bøger og naturligvis Bogbotten, hvor anmelderiet begyndte.