‣ Illustrator: Rasmus Bregnhøi

‣ Udgivelsesår: 2015

‣ Pris: 229,95

‣ ISBN: 9788702170214

Puttetidens fortrædeligheder

Vi kommer med helt ind i børneværelset, når farmand fortæller godnatrim, og sønnike folder snilde og spørgelyst ud i fuld flor. Lad os sige det mildt: Fars frustration forværres.

Alle småbørnsforældre kender til den mere eller mindre udfordrende seance, der udspiller sig dagligt mellem 19- 20. Sådan cirka. Lillemanden eller prinsessen skal sove, og der skal fortælles godnathistorier. Som den gode, ansvarlige forælder man er, sætter man sig til at læse en historie på fem- ti minutter, og så er det godnat… Gid det var så vel.

For Lucas’ far udvikler godnathistorien sig til noget nær et mareridt, da hans ikke helt uintelligente søn får ham viklet godt og grundigt ind i eget godnatrim om noget så uskyldigt som en kat. Og en trold.

Som så mange andre børn ved Lucas nøjagtigt, hvordan han skal snørre sin far, så man kan opnå det endelige mål: At få lov at sove inde i mors og fars seng. Vel vidende, at så ryger far ind på sofaen. Så kan han lære det.

Forfatter Glenn Ringtved folder en både morsom og indsigtsfuld historie ud, der ifølge forlaget henvender sig til de 2- 5- årige, men man burde også tilføje forældrene som målgruppe. Det er en oplevelse i sig selv at læse om, hvordan lille Lucas formår at dreje sin fars historie i lige præcis den retning, han vil. Man kan måske indvende, at Lucas har en usædvanligt god fornemmelse for sin fars svage sider, men det er ligegyldigt, når resultatet er en historie, som henvender sig lige godt til to så forskellige alderstrin. Der er i allerhøjeste grad tale om cross over, fordi historien forstås på vidt forskellige planer. Mon ikke en fem-årig kan genkende de strategier, som Lucas bruger for at drive sin far til vanvid?

På illustrationssiden tager Rasmus Breinghøi på vanlig vis fat med underfundige tegninger, der bygger til historien og skaber nogle ekstra dimensioner og fortolkningsmuligheder. Det kan for eksempel være svært at svare på, om trolden og katten fra godnatrimmet er helt så fiktive og fraværende, som historien først lægger op til. Bemærk tillige, at Lucas er begavet med litterære forældre, der læser både John William og Siri Hustvedt som godnatlæsning. Det vil være for vidtrækkende for nærværende anmeldelse at tolke videre på forældrenes individuelle valg af litteratur, men valget er næppe tilfældigt, og det er den slags detaljer, der gør Bregnhøi til at intressant bekendtskab. Han viser til stadighed en udpræget forståelse for de værker, han arbejder med.

Konstellationen Ringtved og Bregnhøi skaber en billedbog med så meget sans for fortælling og humor, at det vil være synd og skam , hvis den havnede i den til tider bundløse billedbogskrybbe på biblioteket. Den fortjener mere rampelys og opmærksomhed.

Har du selv en lille trold derhjemme som elsker godnathistoier, så køb bogen, og kan du ikke efter første gennemlæsning genkende bare en flig eller to af dig selv som forælder, så læs den igen. Og igen. Du kan også sende den en kærlig tanke, næste gang du ligger på sofaen, fordi der af uransagelige årsager ikke er plads i din egen seng.