Vi taler sammen, men det er ikke vigtigt.
Det er bedre ikke at tænke, der er for mange ting, som gør mig ør i hovedet.
Tingene skal nok ske af sig selv, jeg behøver ikke gøre noget.
Ingen lægger alligevel mærke til noget.”

Så er der nyt i Dansklærerforeningens serie af skønlitterære værker til læsning i udskolingen.

I Anna Bridgwaters Helt væk er de to efterskoleveninder Lulu og Mia både langt væk, væk fra hinanden – og lag på lag skrælles væk mellem de to piger som fortællingen skrider frem.

Lulu og Mia har i sommerferien mellem 10. kl. og 1.g fået arbejde på et guest-house på Kap Verde øerne. Et job Lulus far har sørget for gennem en bekendt. Selv om pigerne har gået på efterskole sammen og er nære veninder, viser det sig, at Mia ikke ved alt om Lulu. Hun er på overfladen en glad, social og livlig pige, men der går ikke mange sider i romanen før Mia oplever, at Lulu ikke helt er den, hun troede, hun var. Fra en lettere spiseforstyrrelse accelerer Lulus problemer, og så er man Langt væk på Kap Verde øerne.

Lulu flytter ud af deres fælles lejlighed ind hos en tysk gæst, Bruno, på hotellet, lukker sig inde, dropper arbejdet i guest-houset og forsvinder til sidst helt på øen. Hun bliver til sidst fundet og indlagt på hospitalet med psykiske problemer. I en afsluttende scene mødes de to (nu) gymnasiepiger Lulu og Mia til en fest i hjemme i København, men har ikke længere det store at sige hinanden.

Historien fortælles set gennem Mias øjne, afbrudt af små kapitler i jeg-form, sat i kursiv, med Lulus forrevne tanker.

Mia reddes af en dansk familie der både hjælper hende på det praktiske plan og inkluderer hende i familieferien med omsorg, mad, brætspil og havbade. Det gælder især da hun mister både sin mobil og sit betalingskort som Lulu lader forsvinde under sandet på stranden. Til at opveje alt det tunge er der også en snert af en sommerferieromance anbragt i romanen i Mias møde med den indfødte surfer Gabriel der fungerer som modvægt til den noget ældre tyske turist, Bruno, Lulu slår sig sammen med og som udnytter (?) hende.

Helt væk er en velskrevet og velfortalt roman, der på overfladen vil vække udlængsel og frihedsdrømme hos sine unge læsere, men som hurtigt vil vække til eftertanke, for: Hvad ville jeg have gjort??

Udover at være en roman om udlængsel og psykisk sårbarhed strejfer romanen også de globale klimaproblemer, og især truslerne mod havskildpaddens æglægningsstrande. Moren i den danske familie er nemlig biolog og på Kap Verde for at forske i netop det.

Helt væk er opsamlende historien om både Mias og Lulus eksistentielle krise. En krise Mia ikke selv kan løse eller forstå. Så er det godt at finde hjælp i en velfungerende, kompetent og ”kedelig” dansk kernefamilie. Helt væk anbefales til især piger i udskolingen der ønsker at læse en veldrejet og velskrevet fortælling ude fra den store verden.

Dansklærerforeningens forlag

Læseprøve på “Helt væk”

Forfatter Anna Brigdewater