‣ Illustrator: Julia Andkjær Olsen

‣ Udgivelsesår: 2012

‣ Pris: 249,95/ e-bog: 49,-

‣ Målgruppe:5+

‣ Sidetal: 50

‣ ISBN: 9788711409282

Det er en yderst velresearchet og smuk fagbilledbog Maren Weischer og Julia Andkjær Olsen har fået udgivet med Sådan begyndte verden. Forfatteren er selv forsker, og hun har allieret sig med de fremmeste forskere om bogens emne: BIG – BANG, eller jorden skabelse, historie og livets opståen, set fra et naturvidenskabeligt ståsted.

Det ståsted betyder dog ikke, at fortællingen bliver mindre forunderlig eller utrolig end bøger med et andet ståsted. Og dermed lægger bogen sig i forlængelse af eksempelvis Peter Mouritzens billedbøger med genfortællinger fra Det Gamle testamente og måske ikke mindst Jesper Wung-Sungs herlige billedbog, hvor Gud kludrer i skabelsesprocessen, Kamelen kom sidst. Helt i lighed med læsningen af disse, giver Sådan begyndte verden heller ikke svar på spørgsmål som: Hvad var der før verden? Hvem har SÅ lavet den? Den inviterer til, at læseren stiller endnu flere spørgsmål.

Bogen er fortalt i et godt og mundret sprog, med flere direkte henvendelser til læsere, men dette sprog begrænser desværre nok målgruppen noget, så det primært er børn i den tidlige indskoling, der får fuldt udbytte af den fantastiske videnskabelige fortælling. Den hører helt sikkert hjemme i klasseværelset, når jordens og livets opståen diskuteres, og dermed også på ethvert skolebibliotek.

På billedsiden har Julia Andkjær Olsen illustreret bogen på en kongenial måde med yderst detaljerige billeder, der er stukket sammen af dele fra mange forskellige kilder i smukke og farverige collager og naive tegninger, der på smukkeste vis understøtter og tilfører teksten ny betydning. I min læsning blev jeg flere gange ”forstyrret” af billederne og måtte drøfte alt fra de viste urfisk, forsteninger, rummænd, hulemalerier, biller, planeter og måner. Bogen er med andre ord endog særdeles velegnet til en dialogisk (og gentagen) oplæsning. Dens styrke ligger måske især i denne billedside, der inviterer til dialog.

Denne absolut læseværdige og billedsmukke fagbilledbog anbefales på det varmeste til nysgerrige børn, og modige forældre, pædagoger og lærere, der gerne roder sig ud i en masse spændende diskussioner og spørgsmål: Hvor stor er en uendelighed?