Jeg er altid i tvivl om så mange ting – sådan lyder den første sætning. Herefter stilles mange eksistentielle spørgsmål:
Hvad passer mig? Er jeg som de andre siger? Kan jeg? Tør jeg? Hvad gør jeg? Findes der noget andet? Hvad kan jeg ikke se? Hvad kan jeg lide? Hvor kommer jeg fra? Er det godt nok? Hvilken vej? – og så kommer endelig slutreplikken Jeg er altid i tvivl om så mange ting… Er du også?.
Det var hele teksten. I hele bogen. Men teksten er andet og mere end ordene, det er også billedsiden, der er helt fremragende.
Dialogisk læsning er et koncept med en bagvedliggende teori, og der undervises på pædagoguddannelsen i dialogisk læsning og dens betydning for børns ordforråd og begrebsforståelse. De fleste rutinerede billedbogslæsere tænker nok: Kan man forestille sig at læse en billedbog for børn uden at man taler om det, man læser? Nej, – det kan man vel ikke. Alligevel er det godt, at der kommer fokus på, at børn bliver klogere på verden af at læse (og få læst) bøger.
Billedbogen ”Tvivl” er en bog, der stiller alle de spørgsmål, billedbøger (og litteratur) kan stille. Den vil egne sig til mange timers dialogisk læsning. Hele teksten er citeret ovenfor, den er kort, men kan afføde tanker til mange timers samtale. Billedsiden er fantastisk og afdæmpet og urovækkende på en gang. ”Hvor kommer jeg fra?”- lyder teksten og billedsiden viser en fuglerede med tre fugleunger, der ligner de forældre, der flyver rundt om reden. Og så er der lige en lille undseelig uglelignende fugleunge, der sidder genert i reden og håber, at der også er plads til sådan én. Tegningerne er bogens helt store fortælling. De kan give afsæt til diskussion af livets store spørgsmål, men de har også en humoristisk tvist og er holdt i afdæmpede sort-orange streger.
En bog, man bør have i alle børnehaver.