H.C. Andersens eventyr behøver ingen nærmere præsentation. De kendteste af hans eventyr kender de fleste i forvejen, og dette udvalg rummer kun sådanne: Svinedrengen (1841), Prinsessen på ærten (1835), Klods Hans (1855), Fyrtøjet (1835) og Det er ganske vist (1852).
Som man kan se af oversigten, så er de udkommet i vidt forskellige perioder i Andersens produktive bane, faktisk over en tyve årig periode, men da dette bind er det første af flere, så kunne man måske have ønsket sig, at man havde fundet eventyr til de enkelte. bind, som lå tættere på hinanden? Så man fik nogle bind, som også rummede eventyrene i en tidsfølge. Det ville give en anderledes måde at arbejde med Andersen på end ved bare at tage det enkelte eventyr. Der er jo ikke noget i vejen for, at man kunne arbejde med forfatterskab i indskolingen, og da slet ikke med H. C. Andersen.
Når det er sagt, så er det naturligvis gode fortællinger, og der er ikke nævneværdigt at udsætte på Hanne Leths bearbejdelse af dem, de rummer den andersenske tone fint. De enkelte eventyr er delt op i mindre afsnit, som hver for sig udgør en art små kapitler. Det kan være helt udmærket.
Denne anmelder er dog ikke fornøjet med ”kapiteloverskrifterne”. De er unødvendige. Illustrationerne er imidlertid gode og stemningsfulde. Da bindet er til de mindste elever, så giver det selv sagt ikke mening at holde fast i Wilhelm Pedersen og Lorenz Frölich som dem, man benytter …
Eventyrene vil til enhver tid gøre sig som højtlæsning, men de kan fint indgå i litteraturarbejdet i de mindre klasser.