‣ Forlag: Carlsen Puls

‣ Pris: 249 kr.

‣ Målgruppe:14-30 år

‣ Sidetal: 328

‣ ISBN: 9788711985311

”Til alle roser, der skyder op gennem asfalten. Bliv ved med at blomstre.”

Sådan står der som indledning til bogen her. Forfatteren Angie Thomas er fra årgang 1988. Hun har været rapper, har studeret kreativ skrivning, hun har skrevet ”The hate U give”, som hun har fået utrolig mange priser for. ”Concrete Rose” er forhistorien til ”The hate U give”, – selvom den er skrevet senere. ”The hate U give” har Starr som hovedperson. Hun er datter af Maverick, der er hovedpersonen i ”Concrete Rose”. Her får man historien om den unge, unge far, der som medlem af den lokale bande forsøger at klare sig igennem livet, uden at ende i fængslet som sin far. Det er ikke nemt. Hans datter Starr har en mor, der er hvid og fra et andet (og kristent) område i byen, men Maverick er charmerende, ærlig (for det meste), og, godt hjulpet af sin mor, tager han ansvar for sit barn.

“Maverick er en af mine favorit-karakterer. Han var den, som alle spurgte ind til. De ville alle vide, hvordan han var blevet den mand og far, som vi møder i The Hate U Give”; sådan skriver Angie Thomas, der hermed fik mulighed for at følge en ung teenagefars bekymringer og hverdag.

Maverick vokser og bliver voksen gennem de 328 sider. På første side er han en ubekymret skoledreng:

”På gaden er der regler. De er ikke skrevet ned, og man kan ikke finde dem i nogen bog. Det er helt naturlige ting, som man ved, i det øjeblik ens mor giver en lov til at gå ud alene. Lidt ligesom man ved, hvordan man trækker vejret uden at nogen har fortalt en det.”

Maverick og hans homies lever livet på gaden i banden King Lords. De er ikke ”store” i banden. De er små og arbejder kun meget lidt som hjælpere for de større gangstere. Maverick er kæreste med Lisa. Det går godt. Lige indtil det ikke går godt. Lisa vil ikke være kæreste med et bandemedlem, og gennem hele bogen er der en loyalitetskonflikt for Maverick mellem banden og hans homies – og hans mor, ansvaret for sønnen og ansvaret for den lille nye baby, der også er på vej. Man tjener meget lidt ved ærligt arbejde. Man tjener en hel del mere som dealer. Der er mange konflikter.

Og midt i det hele skal Mav (som han kaldes) også gå i skole, læse lektier, hjælpe sin mor, huske faderen i fængslet, – og finde ud af, hvilket slags menneske, han selv vil være.

Heldigvis er der nogen, der hjælper ham. Heldigvis har han en god mor.

Det er en fremragende amerikansk bog om den sorte side af ungdomslivet. Der er masser af slang, cornrows og ’fro er frisurer, der går igen. Der er kicks og masser af slang for narko, for smart tøj, for smykker og skole og basket og piger.

“Concrete Rose” er fremragende oversat af Betty Frank Simonsen, der har haft valget mellem at give en dansk slangversion eller fastholde den amerikanske. Hun valgte heldigvis den amerikanske, der giver et herligt street flow til sproget.

Amerikanske ungdomsbøger har noget helt særligt amerikansk over sig. De unge har en anden hverdag end danske (og nordiske) unge. De kører bil, de drikker altid i det skjulte, de er under kontrol fra forældrene i langt højere grad end danske unge, og de bekymrer sig altid meget om heppekor, college-fritiden, vennekonstellationer og muligheden for at komme på et anerkendt universitet. Det må man huske. Og det må man læse med  i bogen her.

Alligevel… denne ”Concrete rose” (og ”The hate U give”) er bøger, der vil ramme de fleste danske unge, netop fordi de fortæller om en anden kultur, der dog samtidig er så kendt for læseren.

Læs mere om forfatteren