‣ Forfatter: Asser Amdisen

‣ Illustrator: Sissan Richardt

‣ Pris: 199,00

‣ Målgruppe:6+

‣ Sidetal: 104

‣ ISBN: 9788727005270

”Engang i gamle dage…. Sådan begynder alle historierne i denne bog. Jeg hedder Asser, og langt de fleste af de historier, jeg fortæller her, har jeg selv fået fortalt, da jeg var en lille dreng, af min far eller min morfar. En del har jeg fortalt videre til mine egne børn og til andre børn rundt om i landet. De har egentlig aldrig været beregnet til at blive skrevet ned, men til at blive fortalt  – og fortalt videre.”

Det er, som titlen lover det, ti gode historier. Det er Verdens Skabelse, Historien om Kong Skjold, Vermund og Uffe hin Spage, Holger Danske, Palnatoke, Valdemar Sejr, Niels Ebbesen, Stygge Krumpen, Tordenskjold og Peter Willemoes, der er hovedpersonerne i dette overblik over de gode historier i Danmarks historie.

Det er dejligt at blive mindet om sagnet om Uffe hin Spage: ”Engang i gamle dage var der en konge. Det var en god konge, som regerede over et lille rige i det sydlige Jylland. Kongen hed Vermund. Han var en høj mand med et langt rødt og krøllet skæg. Det var så langt, at det svingede frem og tilbage i vinden, når han red.” Så kommer den onde sachserprins, og Uffe, der ellers er en fredelig prins, må lære at kæmpe med våben. Heldigvis finder de Skræp, det gamle rustne sværd, der har været gravet ned i mange år, inden holmgangen går i gang. Vermund, der er blevet blind, sidder som tilhører og hører suset fra Skræp. ”Der klang Skræp”, hører han. Og lidt efter: ”Der klang Skræp igen”. Uffe vinder kampen, han overtager tronen efter sin far og ”Han gjorde Danmark større, rigere og lykkeligere og blev kendt som en både god og retfærdig konge. Særlig snakkesalig blev Uffe in Spage dog aldrig.”

Amdisen fortæller med stort overskud og overblik. Det er ikke gamle ord og begreber, der bruges til at sætte rammen. Han søger i stedet at sætte tiden i perspektiv og forklare det, så man kan være med: ”Dengang havde kirken stor magt i vores del af verden og paven i Rom var den allerøverste præst for hele Europa. Ham skulle man nødig blive uvenner med.”

Det er historiefortælling, Asser Amdisen bedriver her. Han fortæller, som man ville fortælle rundt om bålet, ved aftenstid eller en regnvejrsdag i november. Selvfølgelig har Amidsen udvalgt alle de gode fortællinger, hvor der sker noget. Alle hovedpersonerne er mænd, det kan man kun tænke er lidt trist, men hermed opfordres Amdisen til at fortælle ti nye og vilde fortællinger om kække og klarhjernede kvinder, der har beriget danmarkshistorien med vovemod og vilde bedrifter.

Leonora Christine Ulfeldt, Grevinde Danner, Thyra Danebod, Margrethe den 1 (ja, også den 2.) kunne være gode bud. Historiefortælleren fik her en opfordring, der gerne må give nok en bog.

Bogen har vignetter og ti-tolv helsides illustrationer, der er tegnet af Sissan Richardt. Hun rammer også den balance, der må være, når det er en historiefortælling i det enogtyvende århundrede.

”Historier er en gave, vi har fået af vores forfædre, og som det altid er med gaver, skal man passe godt på dem og ikke smide dem væk. Det bedste man kan gøre med en gave, er at give den videre til nogen, der har mere brug for den end én selv.”

Så det må vi gøre. Her er en virkelig god hjælp til virkelig gode historier.

Som bonusinfo kan nævnes, at Asser Amdisen har en mangefacetteret fortid og nutid. Han har fortalt Danmarks Litteraturhistorie på et minut i en meget set youtube-video. Også Danmarks Historie har han fortalt i løbet af et minut. Han elsker at fortælle, han har været højskolelærer, højskoleforstander og er i et samarbejde med P3, han er historiker og en fantastiske underholdende foredragsholder.

Og som han siger og skriver: ”For mig er det ikke afgørende at redegøre for den historiske sandhed. Den er der alligevel ikke nogen, der kender, og da slet ikke, når vi går et par tusinde år tilbage i tiden. Vigtigt for mig er, at vi har fælles fortællinger.”

Forfatter Asser Amdisen