ALFA

‣ Forfatter: Jonas Kleinschmidt

‣ Forlag: Dansklærerforeningens Forlag

‣ Udgivelsesår: 2024

‣ Pris: 279,95

‣ Målgruppe:13-15 år

‣ Sidetal: 64

‣ Sværhedsgrad: Lix 14

‣ ISBN: 9788772114279

”Du skal læse denne bog her, fordi…man har lyst til at læse den færdig”, sådan skriver Sigrid på 13 år som en appetitvækker på bagsiden af bogen. Sigrid er en af de tre unge konsulenter, der har været indover bogen med henblik på emne, formidling, sværhedsgrad og forside, og det har hun gjort godt.

”Frygt er normalt. Det handler om ikke at vise, at du er bange. For så bliver den anden bange. Du skal ind i hovedet på din modstander. Og fucke med ham. Han skal være fucking bange.”

Mads og vennerne nyder at se slåskampe på nettet. Slænget er ikke ballademagere, og de har aldrig selv været involveret i slåskampe, og hovedpersonen og jeg-fortælleren Mads er den følsomme type, der ifølge omgivelserne tænker for meget. Alligevel og måske derfor giver disse virtuelle slåskampe ham og slænget en sær form for tilfredsstillelse, og i en sådan grad at de selv får mod på at kaste sig ud i den ædle kunst. Efter en ordentlig en på hatten i venners lag forsøger Mads igen, og denne gang vinder han stort. Succesen motiverer Mads til at træne, og det kommer bag på ham, hvor hurtigt han opnår resultater. Men til en fest går det alligevel galt. Mads er typen, der plejer at vende ryggen til ballade, men nu lader han sig provokere og slår en dreng i gulvet.

Som titlen antyder, så er ALFA en historie om at tage styringen og manifestere sig om anfører, og for Mads´ vedkommende at bevæge sig væk fra et image som den følsomme til den hårdtslående og seje mand. Det er med det blik også en historie om identifikation og overgang fra barn til voksen. Forældrene står på sidelinjen og forsøger at nå ind til Mads for at forhindre udviklingen, som de frygter, idet Mads fremstår fjern og med mærker efter slåskampen. Lillesøster Isolde er også til stede som et symbol på den tabte barndom, og da hun lokker med en invitation til trampolinspring, tager Mads imod og overgiver sig til legens trygge rum. Begge hygger sig, griner og hopper i takt, da mor kommer ud i haven med to betjente.

Serien LÆSBAR er skrevet i samarbejde med Læs For Livet, som i samarbejdet har rekrutteret en del af ungekonsulenterne. Det tætte samarbejde med de unge har til hensigt at skabe litteratur, der appellerer til målgruppen, og det er i høj grad lykkedes her. Ved at opleve historien gennem Mads´ øjne som 1. fortæller er læseren med ham hele vejen, og jeg er sikker på, at de fleste kan identificere sig med hans præferencer og valg undervejs, om end de ikke er fornuftige. LÆSBAR bygger på samme koncept som Gyldendals Mellem_Rums serie. Også her er Læs For Livet involveret, ligesom de unges litterære præferencer fungerer som markør for indholdet. LÆSBAR er også læsebearbejdet, og ALFA er med en lix 14 en utrolig vellykket og læsevenlig ungdomsroman med et troværdigt afsæt i et liv med svære overgangsfaser. Serien har derudover også i min optik en ambition om at skabe litteratur, der på trods af den læsetekniske venlighed, er flertydig. Der er flere danskfaglige greb på færde, og disse kalder på læserens deltagelse og dansklæreren smil.

Den eneste lille anke fra anmelderens side er bøgernes indpakning, som man i høj grad associerer med et hæfte. Det er ærgerligt, for indholdet møder de unge med en ligeværdig og respektfuld henvendelse, og bogens fysiske fremtræden, som er det første, der møder læseren, burde afspejle det samme.Uanset indpakning, så er ALFA en gave til de unge læsere, til dansklærer og bibliotekarer. Jeg er helt sikker på, at unge med læseulyst vil få et nyt blik på læsning efter mødet med Mads i denne fine bog.

Forfatter Jonas Kleinschmidt er en veletableret forfatter, og han er især kendt for at skrive fortællinger om drengeliv, som er langt fra det liv, som Kim-bøgerne tog afsæt i fra midten af 1950érne og det blik på barnet, som herskede på den tid. I dag viser litteraturen livet, som det ægte udfolder sig, og inviterer barnet og den unge ind i et rum med mulighed for selvrealisering, og dette blik har Jonas Kleinschmidt med sig i skærmbrillen.

Anmeldelsen er skrevet af Betina Falsing

Gode historier er flyvende kufferter, der bringer os udover horisonten, hvor nye historier begynder. Denne rejse forsyner små mennesker med en bagage fuld af fremmederfaringer, som skaber livsduelighed og lykke. Som bibliotekar og som Betina har det, de sidste 25 år, været min mission at være rejseleder og sætte børn og unge ombord på de flyvende kufferter og ud på de vildeste dannelsesrejser i litteraturens verden. Jeg har selv taget rejsen, inden jeg tilbyder dem en billet, for jeg læser stort set alt og også ganske bredt, da vi som mennesker er forskellige. Glæden ved jobbet som dannelsesrejseleder rækker udover bibliotekarens formelle arbejdstid, og jeg arbejder efter arbejde med at sælge billetter i udsatte boligområder, jeg skriver artikler og jeg sidder i juryen for Kulturministeriets Forfatterpris.