‣ Illustrator: Signe Kjær

‣ Pris: Set til 120 pr. stk.

‣ Målgruppe:Højtlæsning fra 5 år, læs-selv fra omkring 8 år

‣ Sidetal: 90 sider

‣ ISBN: 9788702298963

De to bøger Allerbedste Molly og den nye skole og Allerbedste Molly og drømmeværelset er en ny serie om venskaber og familierelationer for børn i alderen 5 til 10 år.

Allerbedste Molly og den nye skole er den første bog i serien og handler om pigen Molly, der skal starte på en ny skole. Første dag på en ny skole kan være skræmmende, hvem skal man snakke med? Hvor er klasseværelset? Hvem mon Ellen, hendes veninde fra den gamle skole, leger med lige nu? -og mon Ellen glemmer hende? Molly bliver ked af det, men hendes nye sidemakker Lily ser også ret sød ud, måske bliver det hele ok.

Allerbedste Molly og drømmeværelset er anden bog i serien om Molly. Molly drømmer om sit eget værelse, et værelse som kun er hendes, og hvor hun kan hænge en lyskæde i mange farver op. Men lejligheden er lille, og far siger at mor skal bruge et arbejdsværelse til alle hendes malerier. Men mor og far vil tænker over, om Molly kan få sit eget værelse.

Sabine Lemire er et allerede kendt ansigt indenfor børnelitteratur, hvor hun særligt med Mirabøgerne har haft stor succes. Ligesom Mirabøgerne er Mollybøgerne en serie, hvor børn kan spejle sig i karakterernes tanker, handlinger og følelser. Men hvor Mirabøgerne er skrevet til tweenbørn fra omkring 10 år, henvender Mollybøgerne sig til de lidt yngre – nemlig børn mellem 5 og 10 år.

Signe Kjærs streg i de to Mollybøger er fin og underbygger tekstsiden med søde billeder. Billederne bidrager dog ikke med noget yderligere i kommunikationen.

Bogen kan bruges som oplæsningsbog fra omkring 5 års alderen, og vil give en god læseoplevelse, men bogens opbygning imødekommer primært begynderlæseren. Skriften er stor med god linjeafstand, og selvom den er relativ lang, så er siderne bygget overskueligt op i mindre kapitler. Sætningerne er korte og der er ingen lange svære ord. Begynderlæseren vil altså med disse bøger få en god læseoplevelse med både en sød handling samtidig med at den er overskuelig i sit layout.

Anmeldelsen er skrevet af Nina Færge Rabjerg

Nina er uddannet lærer (2014) og Cand. Pæd. i didaktik dansk med speciale i litterær vurdering af børnelitteratur (2020). Hun arbejder delvist som lærer og delvist som freelanceskribent, hvor hun udarbejder undervisningsmateriale til skønlitterære værker. Nina elsker bøger og specielt børne- og ungdomslitteratur - fra smukke billedbøger over skæve grafiske romaner til den gode fortælling.