‣ Oversætter: Kim Langer

‣ Pris: 149,95

‣ Målgruppe:8+

‣ Sidetal: 312

‣ ISBN: 9788711474464

Thank God We are British.

Med ”Billedrengen” har debutanten M. G. Leonard skrevet en vældig engelsk, eventyrlig fortælling der bygger ovenpå en lang engelsk børnebogstradition. Undervejs i fortællingen sendes der hilsner til blandt andet til filmen om Bjørnen Paddington, Enid Blytons De 5 bøger og hele fantasytraditionen med Harry i spidsen. Her er kort og godt tale om en helt klassisk fortælling for børn fyldt med figurer med vældigt britiske navne, og så bliver det hele serveret med et moderne twist. Og det er godt!

Hele fortællingen om drengen Darkus Cuttle er gendigtet i et flydende, velfungerende dansk af forfatteren Kim Langer.

Handlingen: Den 48årige enkemand, videnskabsmand og Darkus’ far, billeforskeren Dr. Bartholomew Cuttle forsvinder fra sit arbejde som billeforsker på Naturhistorisk Museum i London. Darkus’ onkel, den støvede arkæolog, professor Maximilian Cuttle kaldes hjem fra sine udgravninger i Ægypten for på særdeles inkompetent måde at tage sig af nevøen.

Til at hjælpe sig i jagten på den forsvundne far får Darkus selskab af flere biller med hans nye ven, superbillen  Baxtus i spidsen. Undervejs i fortællingen lærer man som læser meget om biller og deres egenskaber, og bogen er sågar forsynet med et fakta kapitel: Entomologisk ordbog. Disse superbiller spiller en væsentlig rolle for plottet, hvor det blandt andet drejer sig om at undgå at havne i kløerne på ondskaben selv i form af modedsigneren Lucretia Cutter, en dame med billefødder under kjolen og hang til at designe diamantbesatte smykker af sjældne levende biller. Hun minder som figur påfaldende om den onde kvindelige forsker, med hang til blandt andet udstoppede bjørne, vi kender i forvejen fra filmen om Paddington og hendes gøren og laden på Naturhistorisk Museum i London. Men at få Nicole Kidman på nethinden under (op)læsningen er vel ikke det værste der kan ske.

Den velfortalte, grundlæggende spændende og til tider hylende mordsomme fortælling kulminerer med en befrielsesaktion i Naturhistorisk Museum og i kloakkerne under, hvor gødningsbillerne overdænger modstanderne med ”menneskebæ.” (Det ord kunne denne anmelder godt have set udskiftet med lort. Men ulækkert skal det være – og er det.) Som fortællingen skal, ender ”Billedrengen” godt for alle parter, undtagen for onde Lucretia Cutter der dog når at flygte, så mon ikke der er basis for et bind 2 (”Billedronningen” skulle være på vej) og eventuelt bind 3 om Darkus og nye genvordigheder.

Hvert kapitel indledes med en skøn vignet af en bille så læseren aldrig glemmer disse insekters betydning. Barnelæseren på mellemtrinnet er generelt set vældig godt underholdt undervejs, og det er oplæseren også. Bogen hører derfor hjemme på skolens læringscenter som frilæsning og er et godt bud på ferielæsning.

Det er passende at slutte med et: ”Well done!”

Søren Fanø Søren er oprindeligt uddannet som lærer, cand.pæd. og Master i børnelitteratur og tidligere lektor i dansk ved VIA UC. Han har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år og er forfatter til både bøger og artikler om denne. Han har været tilknyttet indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge og Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Er særligt interesseret i den litteratur, der er rettet mod børn og unge i skolealderen, og som kræver formidling. Har en særlig svaghed for billedfortællinger i alle afskygninger.