‣ Forfatter: Bodil MolichBrd. Grimm

‣ Illustrator: Bodil Molich

‣ Forlag: Klematis

‣ Udgivelsesår: 2013

‣ Pris: 248,-

‣ Målgruppe:4+

Den tapre skrædder er en genfortælling af brd. Grimms klassiske eventyr om skrædderen, der med ét smæk slår syv fluer ihjel, broderer ’syv med ét smæk’ på sit bælte og bevæger sig ud i verden for at prale af sin gerning. Her overvinder han kæmper og fabeldyr, for til sidst at få prinsessen og det halve kongerige.

Teksten er flydende og fungerer godt til oplæsning, uden at ligge ret langt fra sit oplægs sprogbrug og vendinger.

Molichs illustrationer er collagelignende tegninger i let afdæmpede farver, med et levende, sælsomt og finurligt præg. De supplerer fortællingen med en fin detaljerighed – samt en lille sidehistorie om skrædderens hund, der følger ham på færden. På et enkelt opslag skifter illustrationen vinkel: på alle de andre billeder ser vi handlingen fra siden, men på dette ser vi pludselig skrædderen oppefra, mens han ligger på en gren i et træ og kaster en sten mod de sovende kæmper nedenfor. Forandringen giver illustrationen et særligt pift af action, og læseren bliver på overraskende vis draget lidt længere ind i fortællingen.

Den tapre skrædder kan på æstetisk dragende vis præsentere både de ældste børnehavebørn og de yngste indskolingsbørn for eventyrgenren. Her er både helt, konge, kæmper og prinsesse, og der bliver ikke – i hverken tekst eller illustrationer – sparet på blod, trusler eller pralerier.

Anmeldelsen er skrevet af Maria Seebach

Maria er uddannet pædagog og arbejder som sådan i en vuggestue i Hørsholm. Maria har specialiseret sig i de 0-6årige og bl.a. beskæftiget sig med pædagogens valg, vurdering og brug af børnelitteratur i daginstitutionen – derigennem har hun fået et særligt fokus på, hvordan forskellige bøger præsenterer børnene for forskellige udtryk, både æstetisk og kulturelt. Maria har især interesse i bøger henvendt til aldersgruppen 0-6 år, dvs. hovedsageligt billedbøger med hovedvægt på billedsiden og mere eller mindre tekst.