‣ Illustrator: Charlotte Pardi

‣ Pris: 80 kr.

‣ Målgruppe:3+

‣ Sidetal: 28

‣ ISBN: 9788702190397

”Og der sidder Frede. I træet. Ved siden af Selma. Og nu gider han godt snakke. ”Vi kan se hele verden,” siger han. ”Det er et godt træ,” siger Selma. ”Ret godt,” siger Frede. ”Vores træ.””.

I Frede og Selma og et ret højt træ har Frede egentlig en lidt kedelig dag, indtil den nye pige i børnehaven, Selma, begynder at følge efter ham. I starten taler han ikke så meget med hende, men da de kommer udenfor, er det faktisk ret sjovt at vise hende alle de ting, de har i børnehaven. Da de løber en tur i far-vildskoven, kan Frede pludselig ikke finde Selma. Hun er kravlet op i et højt træ, og da Frede kommer op til hende, sidder de sammen og nyder udsigten. Pludselig er dagen ikke helt så kedelig længere.

Frede og Selma og et ret højt træ er en del af en ny serie om Hverdagsungerne Frede og Selma. Indtil videre er der to bøger i serien, men jeg håber på mange flere historier om Frede og Selma – for hvor er det bare godt!

Her er virkelig tale om et skønt makkerpar, når Trine Bundsgaards genkendelige dialog med skønne formuleringer i børnehøjde mødes med Charlotte Pardis herlige streg, der både er genkendelig og enkel, men også farverig og aldeles skøn (der er næsten lidt Vitello over Frede, synes jeg).

Historien om Frede og Selma og et ret højt træ er en fin og varm historie om børne venskaber og hvordan de knyttes. Den er fortalt så ligefremt og hjertevarmt at det både er en fornøjelse at læse højt og en fornøjelse at være tilhører til.