Det er grumme og klamme sager, der møder læseren i David Meinkes nyeste action – mættede gyser ”Glam” for de lidt ældre unge.
Romanen fortælles af den 18årige 3.g’er, Sebastian, der udover at være fagligt rigtig dygtig, er klassens darling – og kæreste med den underskønne barndomsveninde Naja. Så på overfladen er alt idyl, men på en klassetur ud i de nordsjællandske skove ved Frederikssund, hvor Sebastian er travlt optaget af at lave teater, finder Naja sammen med Per for at ryge en joint. Dette fejlfortolker Sebastian, hvilket får fatale følger, fordi han bliver besat af den mytologiske figur Glam. Gengangeren Glam optræder i den islandske saga om Gretter den Stærke, hvor han bliver dræbt af Gretter. Men åbenbart ikke helt! I romanen mødes et absolut genkendeligt realistisk Greve og Frederikssund med norrøn mytologi og fantasy. Sebastian er blevet udvalgt til at være overmenneskelig stærk og brutal, og til at udrydde ondskaben.
Sebastian vågner op under Kongeegen, badet i Pers blod. Per, der er blevet revet midt over og hvis jordiske rester hænger i den gamle eg. Politiet siger, han er slået ihjel af en kronhjort, men er det i virkeligheden Sebastian, der har gjort det?
Undervejs i den blodige og hæsblæsende fortælling møder vi et stort og varieret persongalleri bestående af politifolk, klassekammerater og absolut suspekte figurer, hvor klassekammeraten Rashids muslimske og synske mormor, Sitti, udover at tilføre fortællingen magi, er væsentlig for at få fortællingen til at gå op. Og det er en fortælling, hvor de to hovedpersoner Sebastians og Najas personlighed skifter alt efter, hvilke omstændigheder de befinder sig i, hvilket er helt i overensstemmelse med teorier om, at det moderne menneske har en flydende identitet.
Sebatians og Najas historie er djævelsk spændende. Den er fortalt i et talesprogsnært nutidigt dansk, fortælletempoet er hæsblæsende højt, og bogen er hurtigt læst.
Først og fremmest er Glam en effektiv og godt fortalt gyserhistorie. Men skjult under det, er ”Glam” også fortællingen om, hvordan Sebastian og Naja langsomt modnes til at være voksne i det senmoderne Danmark.