”Scene 1, EXT. New Yourk, det amerikanske ministerium for magi – 1927 – nat.
New York og MACUSAs hovedsæde et fra fugleperspektiv.
Scene 2, INT. MACUSA, kælder, nøgent rum med sorte vægge – nat
Den langhårede skæggede GRINDELWALD sidder ubevægelig, magisk fastholdt i en stol. Luften flimrer, ladet af besværgelser.
ABERNATHR kaster et blik ind på GRINDELWALD fra gangen.”
Sådan ser regibemærkninger sat meget grundigt og informativt i dette filmmanuskript. Der udgives flere filmmanuskripter i disse år. Også hele SKAM-serien er udgivet som filmmanuskripter, og man kan tænke: Hvorfor læse manuskriptet, når man kan se filmen?
Der er mange nørder, der gerne vil læse sig ”ind bag filmen”, og det har de mulighed for her.
Hovedpersonen her er NEWT, og han er på et tidspunkt som 16-årig med i en oplæring i forvandling. Dumbledore instruerer rækken af teenagere i at forvandle deres egen angst til et eller andet, men først kommer deres egen store frygt frem i en eller anden form. For NEWT viser der sig et ministerielt skrivebord.
Hertil siger Dumbledore:
”Hmmm, det ser man ikke så ofte. Så hvad er det hr. Scamander frygter mere end noget andet i verden?
16-årige NEWT:
At blive tvunget til at arbejde på et kontor, sir”.
NEWT kommer aldrig til at sidde på et kontor. Han er en af de udvalgte.
J.K. Rowling har skrevet en del siden de syv Harry Potter-bøger. Dette filmmanuskript blev til en filmen Fantastiske skabninger – Grindelwalds forbrydelser i 2018. Der kommer fem i serien her, forlyder det.
Rowling har et imponerende greb om fantastiske historier. Hun kan skrive forvandlinger og fremmaninger og fabeldyr ind i en historie, så man tror på dem. Det gør hun også her.
Det er spændende at læse filmmanuskriptet. Selve filmen har et langt højere action-niveau end manuskriptet, men det er fordybelsen i sproget og i replikkerne, man kan glæde sig over.
Det er også en stor fordel, at man (i modsætning til biograffilmene) kan gå tilbage og genlæse gode replikker.
Hele opsætningen er fantastisk-fabelagtig med jugendstil-dekorationer i slyngede rammer på hver eneste tekstside. Der er nogle få illustrationer, der bryder tekstbilledet sammen med vignetter i form af borter og slyngede ornamenter.
Layoutet er designet af MinaLIma, et designstudie, der har været grafiske designere på alle Harry Potter-film. De er tegnet i hånden, men senere digitaliseret. Det er smukt og ganske fantastisk.
Bag i bogen er der en ordliste, der forklarer de meste anvendte filmiske udtryk: Close on, O.S., POV og den slags. Også rulleteksterne er med.
Skal man læse filmmanuskripter, så er dette en smuk bog at læse. Det er dog et filmmanuskript, og derfor er det filmen, der er hovedtekst, men for særligt interesserede (og dem er der mange af) er dette en god mulighed for fordybelse i universet.
Link: