‣ Illustrator: Jan Oksbøl Callesen

‣ Forlag: Jensen & Dalgaard

‣ Udgivelsesår: 2017

‣ Målgruppe:4+

‣ Sidetal: 48

‣ ISBN: 9788771513264

I 2016 udkom Jan Oksbøl Callesens kunstneriske billedbog for børn, ”Hr. Løve og æbletyven”. Man kan med fordel læse Janus Neumanns anmeldelse af bogen her på bogbotten.dk, idet rigtig mange af de fremførte betragtninger også gælder for efterfølgeren ”Hr. Løve og ånden i kaffen”. For i efterfølgeren er der igen tale om en særdeles smuk og særegen billedbog.

“Hr. Løve og ånden i kaffen” fortæller med sit helt eget billedsprog – med udgangspunkt i Jan Oksbøl Callesens billedkunst – historien om Hr. Løve og hans nye kaffekande. Her er prikker og streger, der citerer fra billedkunstens enorme bagkatalog af store værker og kunstnere. Og her er en herre i underlig retrobeklædning, som kan danne udgangspunkt for gode samtaler mellem barnet og den voksne under og efter læsningen.

Den særdeles distingverede Hr. Løve med den forrygende løvemanke og shorts har brug for en ny kaffekande. Den kaffekande, han får, er hjem for en ånd, der nu bliver sat fri, og som tak for det, vil ånden opfylde alle Hr. Løves ønsker. Problemet er bare, at Hr. Løve ikke rigtig ønsker sig noget. Det er dog et problem, som ånden nok skal få løst, og pludselig får Hr. Løve en ny paraply, ny hat, nye sko, en fisk og meget andet. Hvor sagerne kommer fra, skal ikke afsløres her, men ”Hr. Løve og ånden i kaffen” har en noget overraskende slutning, der rummer en diskussion af, hvad der er dit og mit. Ånden har under alle omstændigheder et meget afslappet forhold til den private ejendomsret. Og efter endt læsning er det også noget, man kan snakke med barnelæseren om.

”Hr. Løve og ånden i kaffen” bør stå, hvor børn kommer. På biblioteket, i daginstitutionen og i SFO’en. For det er ikke hver dag, at børn møder en kunstnerisk billedbog, der både er lærerig, sjov, underholdende og komisk. Her er tale om stor billedbogskunst.

Jan Oksbøl Callesen
Jensen & Dalgaard