‣ Forfatter: Sissel Bøe

‣ Illustrator: Peter Madsen

‣ Forlag: Alvilda

‣ Målgruppe:3+

‣ Sidetal: 18

‣ ISBN: 9788741501598

Hvad sker der, når man er en troldeunge, og éns kælefrø bliver væk, lige inden man skal sove? Man sætter selvfølgelig troldehøjen på den anden ende for at finde den, og det kan der komme en fuldstændigt perfekt godnathistorie ud af. Og så kan læseren oven i købet selv lege med.

Troldetvillingerne Paja og Pajko er hovedpersonerne i denne legebog, der er det seneste skud på Troldeliv-seriens knudrede stamme. Og den lever til fulde op til de øvrige udgivelser om troldefamilien i det sprælske eventyrunivers.

I Hvor er Kubbu? jager vi frøen Kubbu, der tilsyneladende kender enhver sprække, krukke og smuthul i troldehøjen. Paja og Pajko må følge med, og her kommer læseren aktivt ind i historien. Med bogen følger nemlig tre små papfigurer af Paja, Pajko og Kubbu, der alle kan smutte gennem de små sprækker og døre, der kan åbnes i bogen. En gang imellem er det en fordel at være lille. Ydermere kan man printe nye figurer ud fra Troldelivs hjemmeside, hvis de originale skulle blive væk. Det er godt tænkt.

Hvor er Kubbu? er en bog, der holder – på alle måder. Den er fremstillet i kraftigt pap, så bogen kan holde til, at små naller lever sig ind i historien og flår lågerne op. Bogen er fysisk set stor, og Peter Madsens tegninger får fri udfoldelse med en streg, der fylder alle opslag helt ud til kanten. Og det er den sans for den perifære detalje, som jeg synes, er en af Madsens allerstærkeste sider. Det er en stil, der er ekstremt læserinddragende, fordi man hele tiden opdager nye finesser. Læg for eksempel mærke til udsmykningen, maden og møblerne i troldehøjen. De er allevegne og giver en fornemmelse af, at det er en stor troldefamilie, der har deres daglige liv i højen. Bortset fra Troldefar Wrisils skatte er det tydeligt, at alt er fremstillet og skaffet i den store natur, der omgiver højen. Troldene lever på naturens præmisser og lidt magi hist og her.

Troldeliv-serien indeholder en egen vitalitet, som kan holde mange år endnu. Universet er genkendeligt, forfatter og tegner har gradvist lært deres persongalleri rigtig godt at kende, og dermed kan figurernes karaktertræk være både bærende elementer i historierne, men samtidig virke som katalysatorer for nye historier. For trolde er nu engang troldske og dermed uregerlige. Både sidste år og i år er serien blevet suppleret med julebøger, og også her vil der være rigeligt med troldesagn og sagnfigurer til at skabe grundlag for fremtidige fortællinger. I årets julehistorie er selveste Nøkken i centrum, uden at jeg kender bogen i øvrigt.

Forfatter Sissel Bøe viser endnu en gang, at hun kan skrue en enkel historie sammen og ramme direkte ned i læsermålgruppen. Find den bortløbne frø, men kig godt efter, for den kan gemme sig alle steder. Så behøver det ikke være mere kompliceret. Bøe kender sine figurer, og hun lader på skift Paja og Pajko lede læseren gennem historien. Godt hjulpet på vej af Kubbus fodspor, som han heldigvis er flittig til at efterlade sig. Bogens sprækker og døre fungerer som geniale pageturners bogen igennem, og illustrationernes komposition binder turen gennem højen sammen, så det hele går op i en højere enhed. Igen – det er gennemførte detaljer, der kendetegner denne bog.

Hvor længe bogen vil holde i en børneinstitution, er ikke godt at vide, men med bogens slidstyrke har man som sagt gjort forsøget på at skabe et solidt værk.

Hvor andet sted kan en troldebog befinde sig bedre end under et grantræ lige fra skoven? Her vil den føle sig godt tilpas, og samtidig sikrer man sig en god, gedigen julegave til de mindste læsere. Der er vel ikke så meget at overveje. Julegaven bør være i hus.

Sissel Bøe
Peter Madsen
Info om bogen på Alvildas hjemmeside