”Det virkede som en super god ide at male plakater hjemme hos mig, men jeg havde glemt at tænke på, at Lucca og Ofelia maler som små børn, der har svært ved at holde sig inde på papiret. Det var ikke en del af min plan, at de skulle male mit gulv gult og grønt og rødt. Det bliver jo super, siger Ofelia og holder sin plakat op, så vi kan se den.”
Hovedpersonerne i Tilde-bøgerne er de tre veninder Lucca, Tilde og Ofelia. De er sammen, de er helt sikkert BFF, best friends forever.
Netop nu, i 3 bind i serien om Tilde, er der krise i deres venskab, for Lucca går vildt meget op i klimakrisen, og hun har taget de andre med på klimakrise-demonstrations-forberedelserne. Der skal laves plakater og deles flyers ud. Det giver konflikter, når Lucca er blevet veganer og meget klimabevidst og bæredygtig, mens Ofelia virkelig har lyst til at shoppe igennem og forbruge. Tilde står midt i det hele, hun vil helst være veninde med begge piger, og heldigvis har hun en far, der kan sætte det lidt i perspektiv: Man kan godt være venner selv om man ikke er enige om alt.
Tilde er fortsat forelsket i Isak, og det spiller naturligvis også en rolle i klimakampen. Bogen er illustreret med mange små vignetter, der kommenterer eller uddyber teksten. Der er eksempelvis også et flowchart, hvor Tilde forsøger at finde ud af, hvordan hun redder venskabet i land samtidig med at Ofelia og Lucca går hver sin vej.
Bogen er skrevet i et meget kækt og ungt sprog, hvor sprogtonen kunne være hentet på de fleste sociale medier, hvor unge ”fører sig frem”. Der er brugt mange forskellige skrifttyper, der understreger indholdet. Når der tales ”med store bogstaver”, så skrives det også med store bogstaver. Det giver et meget ”dagbogspræget” skriftbillede, og indholdet er også ”dagbogsagtigt”. Det er Tildes tanker, det er hendes usikkerhed, og det er her, de fleste tweens kan spejle sig i usikkerheden.
Tilde, kærlighed og klimakrise er en nutidig udgave af Pernille- og Susy-bøgerne. Dog uden heste og skovridergårde. Det er gode konfliktløsninger, der præsenteres, men det er ikke et sprog, der vil holde i mange år. Hertil er det for tidstypisk og for ”ungt”. Her og nu er det en ganske glimrende serie, der kan give de 11- 13 – årige et billede af mulige konfliktløsninger.