”Velkommen til 9. c, siger Munk. Der bliver stille. På en måde, der aldrig før har været stille i vores klasse. Nøjagtig som den stilhed, Selma lige beskrev. Ingen dårlige jokes fra Ludvig. Adam kan heller ikke finde på noget smart at sige, og selv hans Balenciagasko holder kæft.”
Flora er flyttet til Risskov, hvor hun skal gå i 9. c. Hun ser godt ud og bliver anledning til en rivalisering mellem Adam og Saxo. En rivalisering, der sker på helt ulige vilkår.
Annie Bahnson, forfatteren til bogen ”Luksus” siger selv om romanens indhold og tema: ”For et par år siden var jeg vikar på en folkeskole, og en dag var mit dankort forsvundet. Det viste sig, at en elev havde stjålet det. Da sagen blev opklaret havde eleven brugt over 50.000 kroner på forskellige læreres konti. Episoden gav mig inspiration til at skrive ”Luxus” og var samtidig med til at skærpe mit blik på den sociale ulighed, jeg ser i samfundet generelt og i folkeskolen specifikt.”
Saxo bor på ”den forkerte side” af Grenåvej. Den side, hvor der er boligblokke og socialt boligbyggeri, mens Adam bor på strandsiden af Grenåvej. Saxo har en mor, der drikker. Han har en lillesøster Iris, som han er meget ansvarlig for, og han har en god ven Matt, der dog allerhelst tilbringer tiden med at spille computerspil. Flora kommer og er åbenbart til fals for Adams dyre vaner. Det udfordrer Saxo, der mangler penge til alt. For den lille løn han tjener på et tøjlager, skal han købe både tøj, gaver og mad. Da han bliver fyret fra tøjlageret, har han ikke mange muligheder for at få pengene til at slå til. Pludselig en dag ser han lærerens kreditkort ligge uden opsyn. Han kopierer kortet, køber dyre gaver til søster Iris, og ser en mulighed for at hævde sig gennem de mærkevarer, hans svindel giver adgang til. Og ja, det bliver selvfølgelig opdaget. Men inden da har man fået et billede af Saxo som en rigtig god dreng, der tager sit ansvar for søsteren alvorligt. Han har samvittighedskvaler, men hans forelskelse i Flora driver ham ud i kriminaliteten.
Det er vigtigt at tale med børn og unge om de ulige sociale vilkår. Forbrug bør ikke være målestokken for social anseelse. Det er vigtigt at give børn og unge et billede af, at tilværelsen er forskellig, alt efter hvilken social arv, man møder livet med. Der er børn, der kommer i skole uden madpakke, uden penge til mad og uden idrætstøj, svømmetøj og cykeltøj. Andre bliver kørt af forældrene i en Audi. Andre har madpakke med. Andre kan give store gaver til fødselsdage. Der er en social ulighed i samfundet, men den skal ikke lægges børnene til last.
”Luksus” kan sætte ord på den forskel, der findes i de fleste klasselokaler. Det er en bog til selvstændig læsning i folkeskolens overbygning.
Links: www.a9bahnson.dk