At det kan gøre mig ulykkelig, grådkvalt, snøre min hals sammen.

Men så tænker jeg min barndomsangst for paddehatteskyen …

Angsten, det vigtige er, siger jeg, at vi anerkender den, men ikke lader den bestemme.

Du siger, du føler dig lille.

Du siger, nytter det så? Og jeg siger, at det, vi gør i det små, er stort.

Du siger, at du vil gøre dit til, at rødlisten bliver kortere og kortere.”

Forlaget Alinea har tidligere udgivet en aldeles fremragende serie billedlitteratur til indskolingen, Miniværk, og en til mellemtrinet, Makværk. Nu er turen så kommet til udskolingen og første bind i en ny serie, Modværk. Udover at indholdet har været fremragende har forlagets idé med en kvadratisk, praktisk og god indpakning (!) været både informativ og sjov idet omslagene kommer i tre størrelser, størst til indskolingen, mellemstor til mellemtrinnet og allermindst og kompkt til udskolingen.

Første bind i Modværk-serien er Merete Pryds-Helle og Katrine Louise Jakobsens klimalitterære værk Mælkebøtteblod der virkelig kræver at læseren er helt oppe på læsetæerne. Her skal læses både faktuelt og fiktivt. Her rammes læseren på følelserne og får samtidig ny viden og forhåbentlig en ny erkendelse af klimakrisen.

Værket sender mange hilsner tilbage i litteraturhistorien, for mens dens to hovedpersoner er på vandring med Rødlisten, fortegnelsen over danske plante-, dyre- og svampearter, der er blevet vurderet til at være i risiko for at uddø og klimaangsten, i hånden.

Mælkebøtteblod sender især en kærlig hilsen til både Inger Christensens Alfabet og Sommerfugledalen.

”Kom, tag min hånd, og lad os gå ind i skoven, på stien, der spinder sit fine spind under os.

Stien er spundet af de arter, der truer med at forsvinde fra verden. Så vi må sætte vores fod forsigtigt.”

Mælkebøtteblod balancerer smukt mellem fakta, fiktion, poesi og prosa på de tos, en voksen jeg-fortæller, og en ung på vandring i Troldeskoven i Tisvilde Hegn.

Alene en (op)læsning af den alenlange rødliste, trykt med rødt, er både en poetisk og skræmmende oplevelse. Smukke ord som Bjørnetragtspinder, pragtpenselspinder og hele den lange række af andre ord dækker skabninger der findes endnu, men som kan ende med kun at være ord og ikke virkelighed. Hvor ligger der megen poesi i disse ord som, klitsilkebi, klitsmalbi, klitstar og klitøjentrøst.

Katrine Louise Jakobsen har illustreret den lille kvadratiske bog med dystre, ekspressive illustrationer det er værd at nærstudere undervejs. Smukt er det ikke, men det skal det heller ikke være. Illustrationerne bliver dog lidt lysere og farverige mod slutningen hvor der antydes lidt håb og en vej på hjemmehavefronten i parcelhushaven med biodiversitet.

Mælkebøtteblod slutter aktivistisk på stranden fyldt med havfald i form af oceaner af plastik:

”Sæt mennesket på rødlisten. Handling giver forvandling og lad alt levende leve.”

Mælkebøtteblod kalder på at blive læst af alle der er blot en lille-bitte-smule bekymrede over klodens tilstand. Det gælder selvfølgelig de unge i skolens allerældste klasser, men også i de gymnasiale uddannelser bør værket inddrages i faget dansk, biologi, i tværfaglige projekter og i når klimaet, klimaangst og biodiversitet er på dagsordenen. Værket taler direkte til den unge læser, tager hende alvorligt og lægger op til gode snakke mellem generationerne og opfordrer til handling.

Merete Pryds Helle og Katrine Louise Jakobsens Mælkeblod er stor billedlitteratur i særdeles kompakt indpakning. Serien Modværk har lagt stærkt ud.

Artikel; Helt i skoven

Litteraturforløb til Mælkebøtteblod