Maria føder et barn

‣ Forfatter: Kim Fupz Aakeson

‣ Illustrator: Signe Kjær

‣ Udgivelsesår: 2023

‣ Pris: 279,00

‣ ISBN: 9788727063454

Vi ved det jo. Juleevangeliet begynder med: ”Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden.” Sådan fortæller Lukas det i Lukas-evangeliet kapitel 2, vers 1- 14. Teksten og sproget kan være svært at læse og forstå for børn, men nu har Kim Fupz Aakeson (i godt samarbejde med Signe Kjær) nyfortolket juleevangeliet.

I 2021 havde de to et samarbejde om ”Barnet bibel. Bøgernes bog for børn”, hvor et udvalg af ”de gode fortællinger” fra Bibelen blev genfortalt. De har begge et sprogligt (i ord og streg) overskud, der bevirker, at fortællingen bliver formidlet til målgruppen i et forståeligt og fornyet sprog.

”Maria føder et barn” indledes således: ”Maria var forelsket og forlovet med Josef, de var ikke gift endnu, de havde aldrig sovet sammen, men de ville gerne være kone og mand. Maria var lykkelig over at have mødt en mand som Josef, han var rolig, venlig og en god og dygtig tømrer.”

Signe Kjærs illustraton her viser en glad, men alligevel lidt bly, Maria, der med blomst i håret og en solsikkegul kjole kigger forelsket på den gode, venlige tømrer Josef. Han står med hatten i hånden, et bibelsk skæg og et venligt smil. Sommerfuglene flyver rundt om dem. Det er ren lykke.

Det helt fine kommer i det øjeblik, hvor Maria har fortalt Josef, at hun venter et barn. Så bliver han (helt nutidigt) en anelse bekymret i blikket: ”Og den var godt nok lidt svær for Josef at tro på, umulig faktisk, han fik selvfølgelig en mistanke om, at Maria havde mødt en anden og var blevet gravid med ham. Josef besluttede, at han ville forlade Maria stille og roligt og uden ballade, finde en anden kvinde og gifte sig med hende.”

Sådan blev det ikke. En engel overbeviste Josef, og de tog til folketælling og Jesus blev født i en stald, lagt i en krybbe og hyrder og vise mænd kom til stalden i Betlehem.

Signe Kjær tegner stalden helt som i de klassiske julekrybber. Jesus ligger midt mellem Josef og Maria, og hyrder og de tre vise mænd (iklædt forrygende festligt tøj) kigger på. Det er Jesus, Messias, der er født her i stalden: ”Der, i den stald og omgivet af okser og kører og æslet, de selv havde med, fødte Maria sit barn. De svøbte ham i et tæppe og lagde ham i den krybbe, dyrenes spiste af, når de blev fodret. Sikke en dreng, hviskede Josef. Sikke en smuk og fin dreng. Maria nikkede og smilede: Ja, sikke en smuk og fin dreng, det er næsten, som om han lyser.”

Sådan får børnene og læserne også en forklaring på, hvad en krybbe egentlig er for et møbel.

Det er en opgave af de store at genfortælle bibelske tekster, så de holder det religiøse indhold, får et nutidigt sprog og samtidig er genkendelige i forhold til ”kerneteksten”. Det kan Kim Fupz her i samarbejdet med Signe Kjær. Balancen holdes så smukt som den stjerneklare nat i Betlehem.