‣ Pris: 269,95

‣ Målgruppe:8-14 år

‣ Sidetal: 56

‣ ISBN: 9788711916261

” Læg antallet af verdens underværker sammen med antallet af hoveder på hunden Kerberos. Hvis resultatet er et lige tal, så tag trappen til venstre. Er det ulige, så tag trappen til højre.”

Hvis man vælger trappen til venstre, så skal man gå til side 16, vælger man den til højre, så er det side 26. Sådan er en af de valgmuligheder, der gives i Minotaurens labyrint.

Man kan også blive inspireret til et spil med knogler: ”I skiftes til at kaste små knogler op i luften. På hver knogle er der et bogstav, som står for et græsk tal. Du griber hver knogle med bagsiden af hånden og lægger tallene sammen. Vinderen er den, der først når 100. Hvem får først hundrede?” Er det din modspiller, så gå til side 42. Er det dig selv, så gå til side 10.

Og ja, skal man lige have genopfrisket de græske tal, så kan det ske på side 33.

Sådan er der her i bogen: matematik, et spændende spil med knogler, historie, myter og alt
muligt andet om det gamle Grækenland. Det er på sin vis en interaktiv bog. Man bladrer rundt og læser på de sider, man nu bliver henvist til – alt efter ens viden og færdigheder.

Hvad ved du om Ikaros? Når du bliver spurgt: ”Daidalos havde en søn ved navn Ikaros, som satte fjer på sine arme og lærte sig at flyve. Men han styrtede i døden, fordi han begik en frygtelig fejl. Hvad var det han gjorde?” Her kan man svare: Han fløj for tæt på solen, eller: Han fløj for længe, så hans arme blev trætte. Ved første svar går man til side 42, mener man det sidste svar er korrekt, så går man til side 9. Sådan er der viden, oplysning og leg med i alt.

Naturligvis er det en anden måde at læse på. Det er, som de skriver på bagsiden, ”En storslået græsk udfordring.” Bogen er smuk i sit layout, der er de samme symboler overalt i forhold til sidevalg og svarmuligheder, der er masser af infobokse, der er brugt farver til at adskille de mange elementer fra hinanden, og det er alt sammen illustreret af Matteo Pincelli.

Der er brugt mange spilelementer i bogen. Det er helt sikkert en bog, der rammer en stor
målgruppe af læsere, der gerne vil være klogere – og som har lyst til at bruge tid på at læse og nørde om et bestemt emne. Det er en bog, man med fordel kan læse sammen to og to, for  der er flere udfordringer, man løser bedst sammen med andre. Minotaurens labyrint indgår i serien Du er helten.