Jeg ved det! Kan Molly ikke komme og besøge os i skolen en dag?” udbrød han. ”Hun er verdens sødeste hund.” ”JAAA!” råbte Adam. ”Hun kan nok slet ikke læse. Eller regne. Det må vi lære hende! Mest mig.” ”Tja, hvorfor ikke?” sagde deres lærer eftertænksomt.
”Molly går i skole” er femte bind i serien om den lille terrier Molly, som vi i første bind møder som en smuglerhund, der lever under kummerlige forhold. Hun bliver heldigvis købt af pigen Marie og hendes familie.
I femte bind følger vi Marie, der er ulykkelig og ikke vil gå i skole, fordi hendes veninder ikke gider være sammen med hende. Drengen Johan er nemlig blevet anklaget for at have stjålet en af de andre pigers mobil, og da Marie egentlig godt kan lide Johan, bliver hun stemplet som hende, der hellere vil være venner med tyven, og veninderne vender hende ryggen.
Generelt bliver stemningen i klassen dårligere og dårligere, og til sidst må klasselæreren tage affære. Hun tager hjem til Marie, og enden på det besøg bliver, at Molly må få lov at komme med i skole, så hun måske kan være med til at give klassen lidt sammenhold og fællesskab igen.
Det går også rigtig godt, og børnene lærer endda Molly at stå på skateboard.
Bogen er rigt illustreret med sort/hvide tegninger af Margareta Nordqvist. De er på fin måde med til at understrege handlingen i bogen, og vil gøre historien endnu mere spændende, især for de yngste (med)læsere, der ellers kan komme til at kede sig, hvis der er for meget tekst før siden vendes. Bogen vil også fint kunne læses selv af lidt større børn, da den tekstmæssigt ikke er for svær.
Det er en rigtig fin bog, der vil appellere til de fleste børn. Både fordi handlingen er spændende, både for drenge og piger, og fordi Isabelle Halvarsson virkelig formår at få formidlet Maries følelser og tanker godt. Samtidig er det en sød vinkel, at vi hører dele af historien fra hunden Mollys perspektiv.