Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster

‣ Forfatter: Jesper Sehested

‣ Illustrator: Danh Tran

‣ Forlag: etlivsomordblind.dk

‣ Udgivelsesår: 2020

‣ Pris: 199

‣ Målgruppe:9-12 år

‣ Sidetal: 120

‣ ISBN: 9788799984190

”Hvordan kan Birger være så glad. Han er jo dansklærer?”

– sådan tænker Nikolaj, der går i 3. klasse og lige nu venter på dansktimens begyndelse. Dansk. Det er ikke Nikolajs fag. Nikolaj er bedst til fodbold i frikvarteret. Når han skal have dansk, så kommer der et slimet monster frem. Det overtager hele Nikolaj, og han bliver nødt til at hoppe, springe, danse og slå for at få det væk. Det er svært at være ordblind.

Skolen og lærerne kan ikke beholde ham i klassen, men heldigvis tager mor, far, klasselæreren og psykologen affære, og Nikolaj får sat ord på det, der fylder ham med slimede monstre.

Teksten er fyldt med refleksionsspørgsmål, man som læser kan tale med barnet om.

”Hvorfor tror du, at Nikolaj vælter tingene på vej ud af klassen?

Hvilket fag i skolen synes du er det sjoveste og hvorfor?

Hvorfor tror du Nikolaj bliver ked af at skulle skifte skole?”

Bogen er illustreret af Danh Tran, og med en del helsidesillustrationer er der gode pauser i teksten til netop at tænke og tale om indholdet.

www.etlivsomordblind.dk er hjemmesiden, som forfatteren Jesper Sehested har som sin platform. Han skriver sidst i bogen:

”Allerede som to-årig havde jeg tale-vanskeligheder og gik i en specialbørnehave sammen med andre børn med samme vanskeligheder. Jeg afsluttede folkeskolen med 71 fejl ud af 92 mulige i diktat i 9. klasse. (…) Jeg accepterede at jeg var ordblind. Og begyndte at fokusere på det, som jeg var god til. (…) Hvis I har brug for mere, som kan støtte dit barn i at acceptere sine udfordringer med at lære at læse og stave, så besøg mig på www.etlivsomordblind.dk

Her kan man finde artikler, titler på foredrag, gode råd og en fortælling om Jespers egne oplevelser.

Der hører et ”tegnehæfte” med til bogen, hvor man kan tegne det, man er god til. Det man drømmer om. Det man gerne vil være. Her er endelig noget ”ikke-bogstav-lektie”, og i det hele taget er moralen fra forfatterens produktion, at man skal fokusere på det, man er god til, – og øve sig på det, man ikke er så god til.

Det er et prisværdigt projekt. Alle ordblinde har forskellige udfordringer, men arbejdet med selvværd og selvtillid er noget, der har relevans for de fleste. Bogen her kan give et indblik i, hvordan livet som ordblind kan opleves. Det kan også give anledning til mange gode samtaler, hvis man læser bogen og bruger spørgsmålene som afsæt for disse samtaler.

 

 

 

P.S Nogle af ”spørgsmålene” har overskriften ”Sprøgsmål”. Måske er det en fejl, måske er det for at tjekke, om man nu læser detaljerne også.

 

 

 

Links:

etlivsomordblind.dk

 

 

Anmeldelsen er skrevet af Bodil Christensen

Underviser på Læreruddannelsen i Aalborg, medlem af Kulturministeriets Børnelitteraturpris-komite, anmelder ved ”Efterskolen” og ”Dansk Pædagogisk Tidsskrift”, fast klummeskribent ved Nordjyske Stifttidende. Boglæser – af såvel skønlitteratur for børn som skønlitteratur for voksne. Bodil har været dansklærer i mange, mange, mange år – derfor er al læsning af alle tekster altid (næsten altid) læst med ”lærerblikket”: Hvad kan jeg bruge det til, hvem vil blive lykkeligere/ klogere/ dygtigere eller underholdt af dette? Denne erhvervsskade gør hende – som næsten alle dansklærere – til den fødte anmelder. Bodils børne favoritlæsning er billedbøger, bøger med billeder og så – i den anden ende af skalaen: Ungdomsbøger. Af voksenlitteraturen er favoritterne: Per Petterson, Erlend Loe, Karl Ove Knausgaard og andre gode forfattere.