”Tid tak, tid tak, siger det
og sikke hun dog tripper hende fru Stresse
for hun har hverken tid
til tid eller tak”
Der udgives flere og flere billedbøger til en meget bred målgruppe – såkaldte al aldres-fortællinger, eller blot ”menneskebøger.” Bøger, der fortæller vigtige eksistentielle fortællinger til det senmoderne fortravlede menneske.
Sidste år udgav Mette Vedsø og Pia Halse Pytkassen, der tog fat i fortællingen om damen, der arbejder på en kassefabrik, der må lukke på grund af konkurrence fra udlandet. Kender vi ikke den historie?
Pytkassen ender efter mange genvordigheder med, at vores ”dame” åbner en hårdt tiltrængt pytkassebutik.
Nu er billedbogsparret Vedsø og Halse tilbage med Tid tak, der tager fat i vores forhold til tiden, der har det med at gå, og er der ikke nok af den, kan det ende med stress:
”For brusetid og blusetid
og madtid og kassetid
og pakketid og tasketid
det bruger tiden op
og pas nu på dig selv-tid
farveltid og vinketid
og ups nu kigge væk-tid
for sludretid er spildtid
og spurte hen til bussen-tid
og pustetid og ventetid
tidstabeller, tidskørsel
trip, trip, trip”
I et opskruet tempo og en poetisk sprogleg leger Mette Vedsø med sproget, mens hun beskriver fru Stresses nedtur i kamp med: ”Tidsfrister, tidstyve, tidspres og tidsnød” på kontoret.
Hun har slet ikke tid til de ting, der virkelig betyder noget som, frit citeret er: hverdagsting, nipsting crazyting, korssting, yndlingsting, tosseting, småting, alting og slet ingenting.
Det går selvfølgelig galt, og voksentid bliver til tudetid, sengetid til vågentid og rive sig i håret tid og slet ikke sove-tid men myldretid i tankerne. Stress!
Her er
”Ikke mere go – go – go
heller ikke tjep – tjep – tjep
slet ingen flik – flak
nok nok stop”
Til sidst går der hul på tidspresballonen, og fru Stresse ender som fru Strikke med ”Masker på pind-tid / og vabler på en finger tid / puste lidt til kaffen tid / —- / sæt dig ned hos mig tid / og se mit halve ærme tid” og med at fru Strikke kan høre og mærke tiden: ”tak tid / tak tid / tak tid”
Mette Vedsø har tidligere vist sig talent for at skrive lyrisk og lege med både sprog og begreber. Pytkassen er et godt eksempel, men også i digtsamlingen En sær musik – rim og digte (2018) og i romanerne, kan man nyde dette talent.
Pia Halses smukke, poetiske akvareller og tegninger indrammer og udvider denne lille store historie på allerbedste måde. Se blot den aldeles uhyggelige munchske ”angst” eller ”skrig” ekspressionistiske omslagsakvarel, der vist ikke lader nogen være i tvivl om indholdet. Til alt held bliver det både lysere og mere farvestrålende undervejs. Det er stærk illustratorkunst, det her.
Magien i sproget, indholdet og billedsiden i Tid tak er udfordrende og givende for både voksne og børn, så det lille sprogmusikalske billedbogsværk bør kunne finde vej til både de små hjem og til de skoler, hvor børns sprogudvikling og fantasi er i højsædet. Her er sprogleg og billedleg ad libitum, der tager læseren alvorligt og som kan medvirke til at styrke børns og voksnes sprog med både finurlighed, melankoli i medgang, modgang sorg og glæde. Og klokken slår og tiden går.