Trolden på tredje og to andre eventyr

‣ Forfatter: Martin Glaz Serup

‣ Illustrator: Kristian Eskild Jensen

‣ Forlag: Gads Forlag

‣ Udgivelsesår: 2022

‣ Pris: 314,95

‣ Målgruppe:6+

‣ Sidetal: 39

‣ ISBN: 9788762741652

En menneskeædende muldvarp på størrelse med et hus, en flyvende kuffert, der kalder på
eksistentielle valg og den grummeste troldeunderbo på tredje… det er ikke for sjov, eller jo… det
er det.

Trolden på tredje og to andre eventyr er en smuk, sjov men også grum eventyrbog, der via
skismaet mellem disse litterære appelfaktorer, holder både børn og voksne i en konstant
indlevelse og i et forsøg på at læne sig op ad de gængse genrekonventioner, som vi kender fra
folkeeventyrene.

I bogens første historie Menneskeæderen, hærger en kæmpe muldvarp gaderne om natten i byen
Birobidzhan, hvor pigen bor med sin far. Pigen bliver nødt til at tage affære, da Muldvarpen
napper faren med sig langt ned under jorden, og det viser sig, at han er en fortryllet prins i
Muldvarpepels.

I bogens anden historie Kufferten møder vi købmanden, der er indehaver af en flyvende kuffert,
men ærgerligt nok har højdeskræk. Han fortryder ved sin død, at han aldrig har kastet sig ud i det
flyvende eventyr og opfordrer sønnen til at tage rejsen til Tyrkiet eller Bulgislav. Der er mange valg
at tage her. Ønsker vi globetrottereventyret, eller kan drømme udleves som sælger i en lille
grønthandlerbutik? Denne historie har været trykt i en tidligere version i antalogien Fandango
(Gyldendal 2013)

Slutteligt træffer vi bekendtskab med Trolden på tredje. Tre brødre på fjerde har mistet deres far,
og nu skal de klare sig selv, men hov, alle og enhver ved jo, at trolde har en stor rigdom gemt. Den
yngste bror, som naturligvis er den klogeste i brødreflokken må ikke være med til at røve trolden.
Var det en skidt idé at udelade ham?

En fortryllet prins, en flyvende kuffert og en trold og tre brødre henleder os sammen med
landenavne som Birobidzhan og snyderetorik ala ”Det er bare din søde og rare ovenoverbo”, på
folkeeventyrenes genrekonventioner, og de intellektuelle referencer til disse står også i kø. Martin
Glaz Serup er kendt for at lege med genren, som i billedbogen Hvis du møder en bjørn, der er en
fiktiv historie udformet som en manual over overlevelsestiltag i mødet med en bjørn. Også her i
Trolde på tredje placerer han læseren på lidt ustabil genregrund, da vi oplever spionhul i døren og
nutidige slangudtryk som mega godt og mega meget. Fortælleren træder tydeligt frem i historierne
og peger på fortællingerne som fortællinger, og dette metafitive greb får læser og
tilhører til at skærpe opmærksomheden på fiktionens konstruktion.

Kristian Eskild Jensen står for de særdeles smukke og skræmmende illustrationer. Han fik
Kulturministeriet Illustratorpris i 2020 med bogen Og de onde lo- amoralske fabler: Forfatter Ellen
Holmboe, og han bidrager her til en ikonotekst, der dels er flerstemmig og dels stoler på barnets
fiktionskompetence.

Trolden på tredje skal først og fremmest nydes som højtlæsning i familien skød, rundt om bålet,
ude i skoven eller i klasselokalet… bare læs den højt og giv tid til at nyde illustrationerne. Den kan
også og dette især på grund af de mange referencer og den metafitive stemme give gode snakke i
klasselokalet om genrer og litteratur og opfordre til selv at eksperimentere med historier.

Flere titler leger med eventyrene, men hér er der tale om et værk, der hæver sig
kunstnerisk ved
genreleg, ikonotekst og en tro på barnets litterære forståelsesramme,
og hermed er der tale om
litterær ligestilling mellem barn og voksen som sammen
kan gyse, grine og gætte ved
oplæsningen. Trolden på tredje og to andre eventyr
hører hjemme i børnelitteraturens første liga.

Anmeldelsen er skrevet af Betina Falsing

Gode historier er flyvende kufferter, der bringer os udover horisonten, hvor nye historier begynder. Denne rejse forsyner små mennesker med en bagage fuld af fremmederfaringer, som skaber livsduelighed og lykke. Som bibliotekar og som Betina har det, de sidste 25 år, været min mission at være rejseleder og sætte børn og unge ombord på de flyvende kufferter og ud på de vildeste dannelsesrejser i litteraturens verden. Jeg har selv taget rejsen, inden jeg tilbyder dem en billet, for jeg læser stort set alt og også ganske bredt, da vi som mennesker er forskellige. Glæden ved jobbet som dannelsesrejseleder rækker udover bibliotekarens formelle arbejdstid, og jeg arbejder efter arbejde med at sælge billetter i udsatte boligområder, jeg skriver artikler og jeg sidder i juryen for Kulturministeriets Forfatterpris.