Wolfgang gik med bælte – værktøjsbælte. Så ved vi, hvem Wolfgang kunne være: En opfinder af første rang. Det er han også. Han opfinder mange ting, men alt er kedeligt, når ikke man har nogen at dele det med. En god ven, – det må være næste projekt.
Og så går Wolfgang i gang: I sit værksted havde han alt, hvad han skulle bruge: Svømmefødder, skuresvampe, sildeben og sølvskeer i én kasse og flaskerensere, fodpumper, faldgruber og fiskenet i en anden. Han fandt hurtigt et par gamle cigarkasser under C. De skulle være hans bedste vens fødder. Han limede fødderne godt fast på et par ben af lange paprør, som han fandt under P. Det er en opfinder med ting i kasser og system i sit lager, der arbejder i denne billedbog.
Halvdelen af bogen er tekst, den anden halvdel er billedtekst. Billederne er dels sort-hvide vignetter, der findes på tekstsiderne, og dels er det farvebilleder, der i stor detaljerigdom viser Wolfgangs liv og opfinderhverdag. Iklædt store arbejdsstøvler, arbejdsbukser med plads til tang og hammer og stående på en stige rækker Wolfgang op mod reolens lager af cigarkasser. Der er drejebænk, arbejdstegninger og en robot på siden, der viser, at der virkelig arbejdes.
Wolfgang er så optaget af sine opfindelser, at han låser den rigtige fregnede fodboldspillende og bøvsende dreng ude, da han vil have fred og ro til netop at opfinde en … fregnet og fodboldspillende ven, der kan bøvse. Heldigvis er den rigtige dreng meget insisterende, og Wolfgang og drengen bygger en hule med ovenlysvinduer, fjernsyn og kælder med plads til alt. Og de spiser tarteletter og blæser tyggegummibobler. Helt som venner skal gøre det.
Billeder og tekst passer fremragende sammen og fortæller samme historie. Der er dog masser af detaljer i billedsiden, man også kan fordybe sig i, hvis samtalen under oplæsningen går på nye og andre opfindelser. Rasmus Palmelund Kviesgaard er en forholdsvis nyuddannet tegner, men det tegner godt.
Det er en oplæsningsbog. Der er mange lange ord (ovenlysvindue, tarteletter, hullemaskine, nedløbsrør), der vil kunne være svære at afkode. På den anden side er billedsiden en god ballast i læsningen, så gode læsere i indskolingen kan også være med.