”Hvad?”

”Noget om dig selv. Dig, her, Jylland, what the fuck, det hele.”

”Det hele?” Jeg griner.

”Fortæl alligevel, vi har tid nok, al tid i verden.”

Hvad sker der, når to af Danmarks bedste ungdomsforfattere slår skriveværktøjerne, deres talenter og deres erfaringer sammen?

Så får man en aldeles fremragende Ya-roman, i dette tilfælde romanen, Au pair, der handler om udviklinger, forviklinger i ungdomsårene og livet i Danmark.

Sanne Munk Jensen har tidligere skrevet to romaner med andre. I 2013 skrev hun, i samarbejde med Glenn Ringtved, Dig og mig ved daggry. Og i 2019 udkom romanen, Tag gaden tilbage, som blev skrevet i samarbejde med Sarah Engell. Sanne Munk Jensen er altså ingen nybegynder i samskriveriets kunst.

Til gengæld er det første gang den myreflittige og prisbelønnede forfatter, Kim Fupz Aakeson, skriver en YA-roman med en anden, og bruger sit blik for sprog, scener og replikker, som vi kender det fra romaner som bl.a. den barske Pragtfuldt, pragtfuldt (2015) og Berørte Katrine (2017).

Her i Au pair mødes et københavnsk og et jysk blik på tilværelsens mange finurligheder i en fortælling, der starter som en slags komedie, men hurtigt tvinges en skruetvinge ned over både den og personernes tilværelse i en luksusvilla i Hellerup. For hvad sker der bag de lukkede døre?

Her møder Irene den sammenbragte familie bestående af  ægteparret Mie og Thor, deres fælles barn, 4årige Kastanje, hans 1. g søn Ludvig, hunden Bondo og venner og veninder i både ”real life” og på #SoMe. Mie og Thor er henholdsvis direktør i firmaet Family Farm, der kan hjælpe med alt, der har med familielivet at gøre, og privatpraktiserende formueforvalter. Mødet med familien involverer også en gruppe nuværende og forhenværende, filippinske au pair-piger med Rosalin i spidsen, og i indkøbscentret Waterfront møder hun Hannah ved kassen.

Irenes ripensiske familie spiller en stor rolle i fortællingen, især med henblik på det kultursammenstød romanen beskriver mellem nyrige Mie og Thor og så Irenes baggrund, hvor mor er frisør med egen salon og faren ”asfaltør” med ødelagte knæ.

Som en anden Sherazade i 1001 nats eventyr fortæller Irene sin fortælling i løbet af én nat til sin elskede i sengen. Hvem det er afsløres først til sidst:

”Jeg siger ikke noget. Så åbner du øjnene. Spørger, hvor resten bliver af?

Jeg trækker på skuldrene.

„Bare mærkeligt at tænke på sig selv sådan baglæns eller bagud, eller hvad man skal sige.“

„Hvorfor?“

„Det er ikke ret længe siden, og alligevel er det hundrede år siden.

Det føles, som om det er en helt anden, jeg snakker om.“”

Der er langt fra Ribe til Hellerup. Ikke i kilometer, men på alle andre måder. Irenes job som au pair for den stenrige familie kommer til at vende op og ned på hendes liv. Hun oplever ting og sager, hun aldrig havde drømt om, og får et kig ind i en tilværelse, der måske er dét, hun tror, hun altid har drømt om. Alle drømme kommer med en pris, og inden længe bliver Irene nødt til at træffe adskillige svære valg, som ændrer dem.

I dag er den klassiske au pair en yngre kvinde fra udlandet, i romanen Filippinerne, og kommer ikke fra Ribe. Men Irene bliver ansat, da Kastanje ikke udvikler sit sprog. Hun skal høre dansk og ikke filippinsk eller ”pidgin engelsk.”

På overfladen er Irene en 18årig og komisk, inkompetent nybagt student, der hverken kan finde ud af det ene -lave mad, eller det andet -køre bil. Men hurtigt skifter hun rolle og får stor betydning for børnene, Kastanje og Ludvig, og udvikler sig til en lidt for kompetent iagttager af familielivet under det glaserede tegltag.

På overfladen er alt lykke og idyl, men hvorfor sidder Mie og græder for sig selv på toilettet? Hvorfor kan hun ikke gå med ind til dyrlægen, da Bondo skal aflives, men må overlade det til Irene? Og hvem er den på overfladen omsorgsfulde Thor egentlig? Ham, der betaler sig fra alt, og som måske i høj grad lever op til tordenguden Thor med rabalder og rå magt. Noget tyder på, at Ludvig har afsløret sin far – han placeres i hvert fald i en forældrekøbslejlighed.

Au pair kulminerer i en voldsom scene til Thors dionysiske halvtredsårs fødselsdagsparty, hvor Irene afslører Thor og hans skyggetilværelse, og dermed ødelægger alt for alle, inklusive ofrene. De omhyggeligt opbyggede løgne bryder sammen, Irene må rejse hjem til morens salon, Hairværk, i Ribe og den frisørstol, der venter hende der. Veninderne i Aarhus trækker i hende, moren tilbyder hende kompagniskab, men Irene er ikke færdig med sit Hellerupliv. Hun flytter ind hos Ludvig for at finde sig selv, og han opdaterer hende på familienyhederne: Thor er flyttet hjemmefra, huset er til salg, Kastanje og Mie har fået en ny lejlighed. Og Hannah i Irma stikker Irene sit telefonnummer på en kvittering, og endelig er Irene på vej til at blive ansat i sin københavnske drømmefrisørsalon med eget klippebælte og stol.

Fælles for Sanne Munk Jensen og Kim Fupz Aakesons romaner er, at teksten, kompositionen, indholdet, humoren, ironien, alvoren, samfundskritikken, konflikterne og løsningerne i dem alle bliver løst med enormt sprogligt overskud. Replikkerne sidder hos begge lige i skabet, og man trækker på smilebåndet, for kort tid efter at græmmes. Det gælder også for Au pair. Måske bliver en roman ikke så dobbelt så god af, at to fremragende forfattere slår talenterne sammen, men Au pair er i hvert fald særdeles vellykket.

Fortællingen slutter i dur for den sympatiske, velmenende, ligefremme, handlekraftige og kiksede Irene som … så op mod himmelen og følte, hvordan det brusede lige så stille i kroppen, uden at jeg helt vidste, hvad det var. En følelse af alligevel at have gjort noget rigtigt, og af godt at vide, præcis hvad jeg skulle.

For måske er det sådan, med en titel af Sanne Munk Jensen, at: En dag skinner solen også på en hunds røv

Au pair anbefales på det varmeste til litteraturarbejdet i grundskolens ældste klasser og til gymnasiet. Både indhold, komposition og sprog vil kunne danne grundlag for gode forløb, både som selvstændig læsning og som hovedværkslæsning. Au pair vækker til eftertanke på mange niveauer. Hvorfor forlader filippinske mødre eksempelvis deres egne børn for at drage til en anden verdensdel for at passe andres? Hvor langt er der fra Vadehavet til Øresund? Hvad er et godt liv?

God læselyst.

Læs mere her:

Forfatter, Sanne Munk Jensen