Vi og vores børn lever i en travl tid. En tid, der stiller store krav til vores omstillingsparathed, og hvor børn helt ned til to år er online og skal forholde sig til en medieverden, som selv voksne mennesker med stor livserfaring kan have svært ved at forholde sig til.
I en sådan tid skal der findes plads til fordybelse. Nogle kalder det ”mindfulness”, fordi det bare lyder godt på engelsk, men forfatter Lotte Salling oversætter begrebet til dansk med et ord, der på alle måder vil være godt at lære børn i dag: Nærvær. Det at være nærværende. Det at være nær nogen andre. Det at være nær det øjeblik, man befinder sig i. Uden at skulle være allestedsnærværende, for det kan man ikke – ordet rummer sin egen største modsætning. Det er et oxymoron. Vi kan ikke være nær alle steder på én gang. Det er en utilstedelig tankegang og på ingen måde i nærheden af at være nærværende. Ikke engang nær ved.
Det skal vi lære vores børn. De skal netop ikke forsøge at være allestedsnærværende, for det kan i sidste ende kun føre til en følelse af utilstrækkelighed. Det fører til stress både blandt børn og voksne.
Men hvad findes der så af alternativer? En fugl i hånden af Lotte Salling og Lea Letén kunne være et af dem. Som de andre udgivelser fra Salling og Letén bygger bogen på rim og remser af god kvalitet og med fin fornemmelse for sprogets rytmiske muligheder.
Bogens titel spiller på det gamle ordsprog, at én fugl i hånden er bedre end ti på taget, og således underbygger titlen den tanke om fordybelse, der ligger til grund for bogen. Det at have en fugl i hånden kræver nemlig fordybelse og koncentration. Forfatterens hensigt er at samle de mindste børn om det nære. Det være sig hinanden, sproget, illustrationerne eller de samtaler, som bogens rim lægger op til. Det kunne være det her:
Nogle gange gør det ondt,
når mit hoved kører rundt.
Mine tanker hopper, danser,
li´som travle, små chimpanser.
Det er rim som dette, der gør Lotte Sallings bøger om yoga, beroligende massage eller nærvær læseværdige. Der er brugt tid på sprogets betydning, og Salling viser, hvordan selv små vers kan rumme mange muligheder for videre dialog. For hvordan opfører travle, små chimpanser sig egentlig, og hvad stiller man op, når hovedet er fuldt af dem?
Skulle man som voksen være i tvivl, får man god vejledning nederst på de enkelte sider, hvor der gives ideer til yderligere fordybelse, små lege eller sågar, hvor man på Youtube kan finde egnet musik til seancerne med de mindre børn.
Jeg har i tidligere anmeldelser gjort opmærksom på Lea Leténs streg for børn, og den kan sagtens tåle at blive nævnt her også. Leténs streg er skabt til børnelitteratur, og hendes illustrationer højner både bogens kvalitet og rimenes indhold. Illustrationerne er supplerende og let tilgængelige og skaber afsæt for dialog mellem barn og voksen. Det kræver nærvær at kigge på billeder, og Lea Letén skaber en billedverden, som man gerne vil se mere af.
Som de andre bøger af Salling og Letén kan denne bog indgå i biblioteket i daginstitutionen eller på den i forvejen godt fyldte hylde med børnelitteratur derhjemme. Du ved, den der aldrig må stå tom. Mon ikke også, der findes forældre derude, der kunne have brug for at sætte sig ned og læse remser med deres børn og tage en lille snak om, hvordan det må være at sidde med en fugl i hånden, hvordan den ser ud, hvordan den synger, eller hvor den flyver, når den flyver? Det tror jeg, der gør.
Lotte Sallings hjemmeside
Lea Leténs hjemmeside
Info om bogen på Carlsens hjemmeside