”Liva og Linus skal sove i laden i nat.
Det bliver en lang lørdag nat.
Med Labre Larver, lopper og luskefise.”
Det er ikke hver dag, posten kommer slæbende med en pakke indeholdende 29 billedbøger, en for hvert bogstav i alfabetet, fra Alma og Alfred siger A til Åsa og Åge siger Å.
Hej ABC er en serie billedbøger, der er beregnet til oplæsning og dialog mellem en voksen og et eller flere børn. En bog og en fortælling pr. bogstav.
Det er en serie billedbøger i stort format og med fast bind – altså rigtige bøger og ikke hæfter – der lægger sig lige midt mellem læse-, bogstavindlæring og fiktion i form af en let forståelig handling, rim og remser og lidt fræk humor i børnehøjde.
Hvert bind i serien er således tilegnet et bogstav, der så er i fokus i både tekst og illustrationer.
Det er tanken bag udgivelsen, at barnelæseren skal opleve hver enkelt billedbog som værende sjov og æstetisk indbydende, hvilket man må sige er lykkedes for forlag, forfatter og de skiftende illustratorer.
Der er ingen tvivl om at billedbøgerne kan stimulere barnets sprogudvikling og give det lyst til at dykke længere ned i både sprog og alfabetet.
Eleverne vil uden tvivl få deres favoritbog undervejs – og der er store chancer for, at de selv eller en klassekammerat møder deres eget navn undervejs i titler der spænder fra:
Alma og Alfred siger A
Tilde og Tobias siger T
Sofia og Sofus siger S
til
Åsa og Åge siger Å
Undervejs i læsningen får man sig en tur tilbage gennem de forskellige læseindlæringsteorier, der har været gennem årene i tekster som:
”TvillingerneTilde og Tobias går tur gennem Tusindårsskoven sammen med tipoldemor Tippe og terrieren Trofast. Tågentrækker sig sammen i tusmørket, og tunge, tjæresortetordenskyer truer over trætoppene.”
Eller det lidt mere hverdagsagtige:
”Sofia og Sofus stormer rundt i stuen. Sofus er soldat og skyder med skarpe skud. Sofia er sørøver og svinger med sin sabel. Far forsøger at skrive ved sin skærm.”
Fælles for alle fortællingerne er, at de bæres igennem af Marie Duedahls store fortælleglæde og glæde ved sproget, og at de alle har et narrativt forløb, som barnelæseren kan forholde sig til. Her er langt til gode gamle ”Søren og Mette” som får en ”si i en sø”; og så alligevel: barnet kan forholdsvis let lydere sig gennem mange af ordene. Begyndelsesbogstavet er ligesom givet på forhånd. Men det er ikke i alle ABC´er man møder en sherif og et samuraisværd! Når ordene bliver for svære og for lange, skal der en voksen til.
Hej ABC underbygger og lægger op til, at barnet kan leve op til Fælles Mål; at det kan læse enkelte lydrette ord ved at stave / lydere sig igennem dem. At det kan lægge mærke til bogstavrækkefølgen, samt at det kan afkode grafem – fonem og genkende det enkelte bogstav både hvad angår udseende og lyd(e).
Billedbøgerne er gennemgående illustreret med let-af-læselige opslag, der lægger sig tæt op ad indholdet i verbalteksten, og som både underbygger handlingen og personernes følelser. Det er nye såvel som gamle illustratorer som Christian Guldager, Susanna Hartmann, Runa Steppinge, Peter Hermann, Rasmus Juul, Line Malling Schmidt, Zarah Juul, Katrine Jacobsen, Stephanie Donsø, Anja Gram, Kim Dalsgaard, Gunhild Rød, Mette-Kirstine Bak og Anne Pedersen, der med hver sin streg og palet har fortolket Marie Duedahls sproglige løjer, handlingen og rim og remser.
Serien Hej ABC anbefales til både klasseværelset og til skolernes Pædagogiske Lærings Centre. De 29 billedfortællinger kan fint indgå både i bogstavindlæringen, læseindlæringen og i den allerførste litteraturformidling. De er velegnet til både oplæsning og samtale med det enkelte barn eller mindre grupper; men også til selvlæsning. Der er ingen tvivl om, at det med serien er Marie Duedahls hensigt at formidle både glæde ved sproget og til bogen. Det er lykkedes, selvom den voksne læser nok når at blive lidt træt af konceptet – længe før barnelæseren.