”Min mor døde i julen.

Hun nåede lige at pynte op, men ellers lå hun i sengen hele tiden.

Mig og far sad og holdt hende i hånden.

Hun snakkede om de fodspor, man sætter i livet.

Hun sagde, at vi aldrig måtte glemme hende.

Det lovede vi.”

Døden er et grundvilkår i livet – og det grundvilkår er behandlet på mange måder i børnelitteraturen i gennem årene. Glenn Ringtved og Charlotte Pardi har været der med den smukke og stærke billedfortælling Græd blot hjerte om en farmors død og med mottoet:”Hvad var livet værd, hvis der ikke fandtes en død?

Nu er de to tilbage med endnu en billedfortælling om døden, Her gik Victoria. I forhold til forgængeren er døden ikke i fokus i den ny fortælling om jeg-fortællerens mor, Victoria.

I fokus er ”.. de fodspor, man sætter i livet. Der er fodspor overalt…”

Glenn Ringtved fortæller i en meget ordknap stil om Victorias liv. Fortællingen indledes med morens død og ser derpå tilbage på hendes liv ved hjælp af 12 billeder, eller fodspor, der følger året og naturens gang baglæns fra december til januar. I fokus står morens levede liv, kærligheden, tiden, familien og det kolossale savn hun efterlader. Alt sammen fortalt uden at det bliver sentimentalt. For på trods af sit navn, Victoria, tabte hun kampen mod kræften.

Den helt store styrke ved fortællingen er Charlotte Pardis ekspressive, livsglade og farverige illustrationer med skønne detaljer fra Victorias liv og fra fugle- og blomsterlivet i haven. Illustrationer der på gribende måde griber fat om og understøtter og underbygger Glenn Ringtveds tekst.

Her gik Victoria er en væsentlig fortælling, der i formidlingssammenhæng kræver sin tid. Det er nødvendigt at undersøge og tømme hvert opslag for sig og samtale om det, før man afsluttende samtaler om hele fortællingen. Og her er stof til en god eksistentiel samtale på børneniveau. Bogen anbefales varmt til de ældste daginstitutionsbørn og til dansk- og kristendomsundervisningen i indskolingen. Hvad er det med de fodspor, vi sætter i livet?