Da Disney Show for et stort års tid siden blev erstattet med Fredags Tam Tam og DR skulle finde nyt indhold, faldt et af valgene på Tor Fruergaard og Michael Hegners “Karlas Fantalastiske Klasse”. En tegnefilm hvor man, med kyllingen Karla i spidsen, følger 2.b på Regnbueskolen og alt hvad de kommer ud for af sjov, ballade, misforståelser, skænderier, forelskelser og meget mere. En serie med et lige dele originalt og kugleskørt persongalleri af alle mulige og især umulige karakterer, der i sin essens handler om følelser. Hver karakter har sin egen særprægede personlighed og fremherskende følelser.
Sidste efterår udkom “Karlas fantalastiske bog om venskab”, hvor Pernille Bønløkke Toustrup havde omskrevet udvalgte afsnit fra tegneserien til en samling historier om de forskellige venskaber i Regnbueskolens 2.b, gennemillustreret med billeder fra serien. Samtidig udkom en håndfuld dagbøger skrevet og illustreret af tegneseriens bagmænd, hvor man kunne komme tættere ind på livet af udvalgte karakterer. Nu er opfølgeren “Karlas fantalastiske følelsesstafet” landet. Denne gang har Pernille Bønløkke Toustrup skrevet en række nye historier, der samtidig er originalt illustreret af Martin Jørgensen, der har sat sit eget præg på billedsiden.
Og lad mig med det samme sige, at det faktisk er virkelig godt. Kvaliteten i billedbøger, der er baseret på populære tegne- og animationsserier, er ingenlunde garanteret. Ofte hænger der en tyk og gennemskuelig kapitalisering over disse bogudgivelser, men i nærværende tilfælde er der tænkt over tingene. Ikke bare fungerer historierne fortrinligt i deres egen ret; de passer ind i seriens stemning og tematik som fod i hose.
I en kløgtig Penrose-trekants-fortælling hører vi om, hvordan vores følelser påvirker andre på godt og ondt. Hvert kapitel er dedikeret til én af eleverne i 2.b og hvordan deres dag og humør bliver påvirker af hændelserne i det foregående kapitel. Således begynder bogen med, at Karla leger ninja og kommer til at vælte Ib, som taber en lagkage. I kapitel to hører vi om, hvordan Ib mister modet på at møde op til sin legeaftale med Styf, nu hvor den lagkage, han havde lovet Styf, er ødelagt. Og sådan væves en rød tråd ganske fint igennem hele bogen, imens vi undervejs kommer forbi alle tænkelige følelser, fra glæde, mismod, jalousi og dybt raseri til at være stædig, at blive afvist, at føle uretfærdighed og at blive befippet. En slags følelsesmæssig sommerfugle-effekt.
Bogen er yderst velegnet til at tale om følelser med børn i børnehave- og indskolingsalderen. Ligesom fx Dina Gellerts bøger om Leopold eller Katrine Marie Guldagers historier om Frøken Ignora udmærker den sig ved at kaste lys på de bagvedliggende følelser. Det er et klassisk greb i formidlingen af følelsers kompleksitet til børn at benytte sig af babusjka-analogien. Den yderste babusjka repræsenterer den synligste følelse, ofte vrede eller tårer, men man kan altid åbne babusjkaen og afsløre en mindre babusjka indenunder, der repræsenterer en følelse, der gik forud for fx vreden. Måske har nogen gjort grin med én, kaldt én noget grimt eller holdt én uden for en leg. Man kan lukke op for mange mindre babusjkaer, ligesom der kan ligge mange følelser gemt under overfladen. Og dén idé belyser “Karlas fantastiske følelsesstafet” på en flot og forståelig måde. Dertil gør Pernille Bønløkke Toustrup brug af nogle gode billedliggørende beskrivelser af, hvordan følelser føles, der bestemt også vil opkvalificere en dialogisk samtale med børnene:
”Tetras stemme er iskold. Den bliver liggende i Filuccas mave som en hård, frossen klump, da Tetra
vender sig og går.
Tetras ord har kørt en stor pensel med grå maling ud over alting”.
Ydermere er der udkommet endnu en håndfuld fantalastiske dagbøger, så man denne gang kan komme nærmere ind på livet af Ib, Tetra, Othello og Flora. Det er igen Tor Fruergaard og Michael Hegner selv, der skriver og illustrerer, og både stil og form er noget helt andet end “Karlas fantalastiske følelsesstafet”. Ikke nødvendigvis bedre. Dagbøgerne og “Karlas fantalastiske følelsesstafet” komplementerer hinanden virkelig godt, men de er kortere og der er langt mere fokus på humor i dagbøgerne, der foruden at handle om følelser bekymrer sig mere om at skabe grin end decideret at lægge op til samtaler. Tag bare den om Othello, der er et stædigt rad uden lige. Han beskriver i sin dagbog, hvordan han dag ud og dag ind udfritter sin mor om, hvem hans far er, hvilket den lige så stædige mor ikke vil give svar på. Til sidst giver hun op og afslører, at faren er den lokale buschauffør!:
”Min far er den SURE GAMLE CITRON, der skælder mig ud hver ENESTE morgen på vej til skole. ØV!”
Og faren er, naturligvis, bogstavelig talt en sur citron, der, i det øjeblik Othello konfronterer ham med det, skælder ham ud! Dagbøgerne er virkelig sjove, og bør så afgjort supplere de længere bøger om Karla og hendes venner.
Gutkind har lavet et frit tilgængeligt ’læs og tal sammen’ -opgavemateriale, der kan bruges i undervisning eller i hjemmet som supplement til historierne.
Med udgangspunkt i Tor Fruergaard og Michael Hegners hit-serie på DR, “Karlas fantalastiske klasse”, har Pernille Bønløkke Toustrup og Martin Jørgensen skrevet en bog om følelser og hvordan de som en domino-effekt kan have indflydelse på dem omkring os. Den er velskrevet, pænt illustreret og oplagt som afsæt til samtaler med børn i 5-9-årsalderen om følelser. Dertil supplerer Tor Fruergaard og Michael Hegner med yderligere fire dagbøger, der med stor humor fortæller om nogle af Karlas klassekammerater og deres særegne personligheder og følelsesregistre.