Alle har brug for en lærer som Tina. En lærer, der ved, hvad eleverne tænker. En lærer, der følger med i, hvordan deres venskaber udvikler sig. En lærer, der spørger. En lærer, der tør sige noget til ambitiøse forældre.
Når Franz skal give et ”poesibogsbillede” af sig selv, så tegner han. Han tegner sin familie, sin hund, et skakspil og en cykel. Franz er nemlig virkelig god til at tegne.
1. A har billedkunst. Franz elsker billedkunst! Franz kan tegne, hvad det skal være. Blomster, dinosaurer og fugle. Ved siden af Franz sidder Melvin. Franz og Melvin er bedste venner. De kan lide at spille skak, og om torsdagen går de til spejder.
Pernilla Gesén og Jeanette Milde har skabt et koncept, hvor de (måske) følger alle eleverne i 1. A. Alle elever har hver især et problem, de går og tumler med, og i “Pen, papir, panik” er det Franz, det handler om. Franz er virkelig dårlig til at skrive, men utroligt dygtig til at tegne, og det giver anledning til en konflikt, hvor Melvin og Franz’ venskab sættes på prøve. Hjemme hos Franz er de ikke særligt tålmodige med Franz’ manglende læse- og skriveevner, men da forældrene møder læreren Tina til fernisering på elevernes udstilling, bliver de klogere.
Sproget i bogen er letlæseligt, og det følges på vej med fine, detaljerede tegninger, hvor man læser mere, end man kan læse i selve verbalteksten. Man ser forældrenes stolthed over Franz, der får ros, man ser tydeligt, hvor ulykkelig Franz er, da han er blevet uvenner med Melvin, og man ser læreren Tina, der har stor empati og forståelse for de svage.
”Alle har brug for ros”, siger Tina. Og det får hun også sagt til forældrene.
“Pen, papir, panik” er en bog i serien ”Venner i klassen”. Der er en ”dialogisk-læsning-guide” bagerst i bogen, så man som voksen og højt- eller medlæser får en guide til, hvordan man bedst muligt læser med sit barn.
Pernilla Gesén
Jeanette Milde
Info om bogen på Høst og søns hjemmeside
Om dialogisk læsning