Release

‣ Forfatter: Patrick Ness

‣ Oversætter: Elisabeth Kiertzner

‣ Forlag: Gyldendal

‣ Udgivelsesår: 2017

‣ Målgruppe:16+

‣ Sidetal: 296

‣ ISBN: 9788702232882

Ingen havde råd til at skaffe sig nogle seriøst interessante problemer på halen, og ingen havde behov for de mere lettilgængelige problemer, som alle havde råd til.

Sådan beskrives menneskene i den by, hvor ”Release” udspiller sig.

”Release” af Patrick Ness er gennemsyret af ånden fra Virginia Woolfs ”Mrs. Dalloway” og Judy Blooms ”Forever”. Sådan står der i efterskriftet, hvor forfatteren takker og forklarer. Og som hos Virginia Woolf foregår ”Release” i løbet af en enkelt dag i hovedpersonens liv.

Hovedpersonen hedder Adam, han kommer fra et stærkt kristent hjem, og ligesom den allerførste Adam, så tager bogens Adam også en bid af det forbudte æble, da han udlever sin seksualitet på trods af kirkens (og faderens) mange forbud og bønner.

Patrick Ness er en succesforfatter, der med ”Monster” fik en fast placering på de danske skoleborde med fortællingen om sygdom og angst hos en dreng, der savner sin kræftsyge mor. Patrick Ness har vundet flere priser for sine børnebøger, men læserne er ikke ”kun” børn. I ”Release” er henvendelsen rettet mod unge, men bogen egner sig bestemt til folk i alle aldre. Hovedpersonen er 17 år, men hans forældre spiller en stor rolle i bogen, og som voksen læser kan man spejle sig i såvel de voksnes reaktioner som de unges samtaler. Veninden Angelas mor kan endda betegnes som en rollemodel for voksne læsere.

“Release” giver et indblik i de genvordigheder og de tanker, der følger med at blive voksen. De mest ”voksne” i bogen er – noget betænkeligt – de unge, der flere gange italesætter, at ”man vælger selv sin familie”. Venner er noget, man er for altid, hvis man er de bedste venner, således som Adam og Angela er. Englen Angela er der altid for Adam.

Temaerne i bogen er både mange og komplekse:

  1. Værdinormerne er til debat, når Adams forældres kirkes normer møder Adams seksualitet og broderens kommende faderskab.
  2. Hvordan er man gode venner? Hvornår fortæller man sandheden? Hvornår lytter man? Og hvordan handler man i et venskab?
  3. Kærligheden er naturligvis også et tema. Adam er forelsket i Linus, men hvordan er det så med Enzo? Jalousi, kærlighed og også forsmået kærlighed skrives der om i mange varianter.
  4. Seksualitet i flere varianter er ligeledes et tema. Homoseksualitet, overgreb, kirkens holdning og forældres forventninger er en del af dagens indhold.

Fortælleteknisk er der ligeledes flere spor:

  1. Parallelt med den ”reelle” handling udspiller der sig en handling skrevet i kursiv, hvor en pige fra Frome (byen, hvor Adam og vennerne bor) er blevet myrdet. Denne handling flettes først på de sidste sider sammen med ”regular-handlingen”.
  2. Fortællingen strækker sig (som hos Virginia Woolf) over en enkelt lang og begivenhedsrig dag. Det er et fortællegreb, der er interessant.
  3. Alt bliver fortalt fra jeg-personens synsvinkel. Det er et kendt fortællegreb, men i denne bog bliver det tydeligt, fordi det netop sættes op mod den kursiverede 3. persons-fortælling.

Adam er en hovedperson med humor. Hans samtaler med Angela er fantastisk humoristiske og båret af en stor glæde ved venskabet. Hans samtaler med faderen er ligeledes med et twist af ironi og sarkasme, der giver de tunge samtaler et løft. Et replikskifte mellem Angela og Adam lyder sådan her:

“Jeg troede engang, at alles liv var sådan. At alle sad rundt om middagsbordet og snakkede om ’de sidste tider’.”
“Det gør vi også. Men så er det bare en ny republikansk præsidentperiode, vi mener.”

Endelig er ”Release” også en bog med et selvbiografisk touch, hvor Patrick Ness trækker på sine egne erfaringer og sit eget liv. Som alle forfattere altid har gjort det.

Det er en rørende (men også amerikansk) historie, der fortælles her.

Patrick Ness
Gyldendal – med læse- og lydprøve

Anmeldelsen er skrevet af Bodil Christensen

Underviser på Læreruddannelsen i Aalborg, medlem af Kulturministeriets Børnelitteraturpris-komite, anmelder ved ”Efterskolen” og ”Dansk Pædagogisk Tidsskrift”, fast klummeskribent ved Nordjyske Stifttidende. Boglæser – af såvel skønlitteratur for børn som skønlitteratur for voksne. Bodil har været dansklærer i mange, mange, mange år – derfor er al læsning af alle tekster altid (næsten altid) læst med ”lærerblikket”: Hvad kan jeg bruge det til, hvem vil blive lykkeligere/ klogere/ dygtigere eller underholdt af dette? Denne erhvervsskade gør hende – som næsten alle dansklærere – til den fødte anmelder. Bodils børne favoritlæsning er billedbøger, bøger med billeder og så – i den anden ende af skalaen: Ungdomsbøger. Af voksenlitteraturen er favoritterne: Per Petterson, Erlend Loe, Karl Ove Knausgaard og andre gode forfattere.