‣ Forfatter: Kim Langer

‣ Illustrator: Samrita Kaur

‣ Pris: 150

‣ Målgruppe:8+

‣ Sidetal: 76

‣ ISBN: 9788702282658

”Hvis du absolut skal spille, må jeg så i det mindste ikke være med?” spurgte hun. ”Øh,” svarede Robin. ”Jeg troede, du tegnede?” Samrita havde siddet med sin tegnetablet i flere timer. Men ligegyldigt hvor meget hun elskede at tegne og lægge farver på, så trængte hun til at lave noget andet. ”Nej, ikke mere. Kom nu, Robin?” Robin trak på det. ”Altså … piger er bare ikke særlig gode til at game,” sagde han. Samrita gav ham en lammer lige på skulderen. ”Av! Av! Av! Undskyld, sveske, det var kun for sjov. Du er super god til at
game, det ved du da! Selvfølgelig må du gerne være med!”

Robin og Samrita er kærester og bor sammen. Robinsamse og flugten til Alcatraz er tredje del af serien om Robinsamse. Parret har (måske) kærestedag, og Robin har overrasket Samrita med en tur i zoologisk have. Da de ser søløverne blive fodret, falder de tilfældigt i snak med søløven Leo. Det viser sig at Leo slet ikke hører til i zoologisk have, men er faret vild, og Robinsamse beslutter sig for at hjælpe søløven med at komme hjem. Leo viser dem en hemmelig tunnel, som fører dem til USA og et af verdens mest berømte fængsler, nemlig Alcatraz. Her er de nødt til at tage på endnu en mission for at redde en af Leos venner.

Der er efterhånden flere kendte youtubere der er med til at lave bøger, og serien med Robinsamse er nogle af de gode af slagsen. Det er nogle rigtig søde historier med noget på hjerte, og så er det et kæmpestort plus, at de er rigt illustreret af den ene halvdel af Robinsamse, Samrita Kaur. Hendes stil minder lidt om mangategneseriestilen, og de er farverige og skønne og supplerer teksten virkelig fint.

RobinSamse og flugten til Alcatraz (og hele serien, sådan set) vil både være et hit til selvlæsning, men bestemt også til højtlæsning. Den er sat med store typer og god linjeafstand – og ud over at den naturligvis vil tiltale de børn der kender Robinsamse fra Youtube, vil den lækre, farverige forside helt sikkert også fange mange andre børn; og kan man lide en god historie med lidt eventyr, bliver man bestemt ikke skuffet.