”Der var engang en pige, som alle andre piger,
hvis hoved var fyldt med alverdens forunderligheder.”
Sådan indleder Oliver Jeffers sin smukke billedbog ”Hjertet og flasken”. Oliver Jeffers er det seneste par år slået igennem i Danmark med titler som ”Barn af bøger” med tekst af Sam Winston og ”Den dag farverne fik nok” med tekst af Andrew Daywalt. Nu har forlaget Carlsen været i Oliver Jeffers bagkatalog og fundet to skønne billedbøger frem. Udover ”Hjertet og flasken” fra 2010 drejer det sig om ”Træet” fra 2011. Man kan kun undre sig over, at det har taget så lang tid at få øjnene op for den fremragende billedbogskunstner Oliver Jeffers.
At han kan noget særligt, var vi mange der oplevede til den internationale børnelitteraturfestival, Hay 39 Festival i Aarhus tilbage i oktober 2017, hvor han fortalte om sin dengang kommende billedbog ”Here We Are – Notes for Living on Planet Earth” (Harper Collins Children´s Books 2017). En bog der forhåbentlig er på vej på dansk også.
I nogle af Oliver Jeffers værker kan det være svært at finde en tydelig indskrevet barnelæser, hvilket udløser spørgsmålet, hvorvidt værket er for børn eller mere for voksne. Det gælder både ”Barn af bøger,” ”Here We Are” og til dels også for ”Hjertet og flasken.”
For i ”Hjertet og flasken” er det svære eksistentielle emner, der behandles. Det drejer sig om tab og kærlighed, der her behandles både poetisk og med en lethed, der lever op til K.E. Løgstrups mantra om, at billedbogen bør slutte med, at der er håb for både barnet og dets voksne.
Handlingen er ganske kort. Læseren møder en pige, hvis hoved er fyldt med alverdens forunderligheder. En dag sker der noget, der får pigen til at gemme sit hjerte i en flaske. Nu tager hun ikke længere del i livets små mirakler, for hun kan ikke mærke dem mere. Spørgsmålet er, om pigen kan få sit hjerte tilbage, så livets magi kan nå hende, og verden kan blive ligeså forunderlig, som den var engang.
Oliver Jeffers fortæller historien om ”Hjertet og flasken” i få poetiske sætninger og ved hjælp af et udsøgt miks af forskellige teknikker på billedsiden. Her er det Oliver Jeffers sædvanlige naive streg, der skildrer personerne, og læseren møder et mylder af dyr, planeter og planter, der bringer mindelser om norske Stian Holes billedverden.
Hvis man skulle få den tanke, at ”Hjertet og flasken” skulle være særligt amerikansk i sit fortælleudtryk, så er det måske væsentligt at gøre opmærksom på Oliver Jeffers globaliserede baggrund. Han er bosat i Brooklyn, opvokset i Nordirland og født i Australien. I hans billedverden spores denne baggrund i hans forkærlighed for havet, de store vidder og i persontegningen.
”Hjertet og flasken” anbefales til daginstitutioner og til indskolingen, hvor billedbogen vil kunne danne baggrund for filosofiske samtaler om hvad glæde, kærlighed og tab er. Og måske ikke mindst åbne læserens øjne for verdens forunderligheder. Noget vi voksne vist også trænger til at blive mindet om.