Vild med mode

‣ Forfatter: Jim Lyngvild

‣ Udgivelsesår: 2013

‣ Pris: 249,95

‣ Sidetal: 60

‣ ISBN: 9788711380109

”Vild med mode” er på mange måder en vild og fantastisk smuk billedbog, der måske mere afspejler mode- og mediemennesket Jim Lyngvild , eller ”Lyngvilds vilde verden”, som der står på omslaget, end modens historie.

Pointen i bogen er, at godt nok foregøgles vi, at moden hele tiden er ny og fornyer sig; men bogen her demonstrerer ganske tydeligt, at nutidens modefolk henter inspiration i ”modens” mere end tretusind år gamle historie.

Vi er i bogen både i Faraonernes Ægypten, i Victoriatidens England og slutter i 1960erne.

Det med 1980erne, jævnfør omslagets ”catchy” – ”Fra Farao til firserne” – tager bogen nu let på, idet den i sine opslag rent faktisk fører moden længere frem mod nutiden end til firserne, som der så til gengæld kun refereres til.

Modehistorisk virker det som om hovedvægten er lagt på de idealer kongen og adelen satte for moden i det 17. og 18.århundrede i Frankrig – lige inden de mistede hovedet i revolutionen. Den mode, bogen præsenterer, er det, der vist hedder ”haute couture”; der er ikke blevet plads til eksempelvis Fjällräven, t-shirten eller Levi Strauss jeans.

En større anke er, at flere af de tekstbokse, bogens tekstside består af, rent faktisk ikke handler om mode eller modehistorie, men er ren historieoplysning. Dette behov, for hele tiden at ville oplyse læseren, svækker bogens hovedintention.

Men den unge intenderede læser vil elske, at bogen, som en internetside, lægger op til det, man kalder en labyrintisk læsning – og til mange læsemåder. Man kan læse ”Vild med mode” forfra, bagfra og fra midten og foretage nedslag i tekst og / eller billedsiden. Bogen kalder ikke på en traditionel kronologisk læsning, og det er inspirerende at bladre i de rigt illustrerede opslag. Læserens evne til at afkode og fortolke billeder, og den kombination de optræder i, udfordres også i ”Vild med mode”. Det gælder lige fra omslagets Lina Rafn iført det helt store skrud, til spørgsmålet om, hvorfor i al verden ”o´et” i ordet mode, ligeledes på omslaget, er erstattet af en gammel engelsk sixpence. Og her taler jeg ikke om kasketten. Bogen sprænger mange rammer, og er et velfungerende patchworktæppe af korte tekster, faktabokse, fotos, malerier og sider man kan folde ud.

Bogen drives frem af Jim Lyngvilds begejstring for, og fascination af modeverdenen og historien. Læseren kan godt mærke, at Lyngvild også skriver om vikinger og er forfatter af actionmættede fantasyromaner. ”Vild med mode” er fyldt med blodige detaljer, hedenske ritualer, Pirates of the Caribean ved Johnny Depp, indianere, våben og meget andet godt. På den måde er der, på den gode måde, meget langt til traditionelle fremstillinger af modehistorien. Sådanne mere traditionelle fremstillinger kan den interesserede læser selv finde frem efter dansen med ”Vild med mode”.

Bogen anbefales til skolens bibliotek og til den historie og modeinteresserede, og Jim Lyngvild interesserede, læser. Men det er ikke BOGEN om modens historie.