‣ Udgivelsesår: 2015

‣ Pris: 299,95

‣ Målgruppe:14+

‣ Sidetal: 312

‣ ISBN: 9788711456910

“Ikke plads nok til alle, vi kan ikke have alle med. De fik chancen. Vi er nødt til at beskytte os selv.”

Jeg kører den samme remse i mit hoved om og om igen og håber, at den på en eller anden måde vil trænge ind i mit hjerte, så jeg forstår den. den virkede ikke sidst, og jeg har heller ikke megen tiltro til, at det gør det denne gang. Hvordan skulle jeg kunne tage livet af et andet menneske, der er lige så bange som jeg og søger hjælp – blot for at redde mit eget?(s. 9)

Lyla bor i Mandrodage Meadows med sine forældre. De flyttede dertil efter søsteren, Karen, blev kidnappet i familiens forhave i New York. Kort tid efter hændelsen kom en venlig fremmed mand, Pioner, til dem og tilbyder sin hjælp i søgen efter Karen. Lylas far, der er bygningsingeniør, begynder at hjælpe Pioner med at bygge en by op, et samfund, som familien senere flytter ud til, men stadig uden Karen.

I Mandrodage Meadows bygger de Siloen, hvor de skal flygte hen, når Armageddon kommer. Siloen er et beskyttelsesrum under jorden, som en underjordisk by. Pioner fortæller dem, at de er blandt de udvalgte af Fædrene til den nu nærtforestående dommedag.

Lyla er nu 17 år gammel og bor inde bag byens mure, hvor kun sektens medlemmer bor. En dag kommer en politibil med en trist nyhed til et af sektens medlemmer og med i bilen er Cody, politimandens søn, som Lyla får besked på at vise rundt. Han bor i den nærliggende by og stiller Lyla spørgsmål til de fordomme, der florerer om sekten. Men drengen er mere end blot interesseret i den mystiske sekt. Mødet med Cody bliver skæbnesvangert for Lyla.

Genremæssigt bevæger vi os i noget af en hybrid, for den indeholder elementer fra både krimi og science fiction og kan samtidig læses som en dannelsesroman. Det er en tyk bog, men dens korte kapitler gør den mere overkommelig for en yngre målgruppe. Handlingen foregår lineært med tilbageblik, hvor læseren får viden om blandt andet tiden før Mandrodage Meadows, og hvordan de blev en del af Pioners projekt. Den regionale intensitet, sproget skaber, er med til at øge spændingen og derved fange læseren, som hurtigt opsluges af bogens univers og den mystiske sekt med dommedagsprofetier.

Det er en interessant og vedkommende bog med mange relevante temaer for teenagere om deres eget liv og omverdenen. Den indeholder mange modsætninger: kærlighed >< straf, liv >< død, frihed >< regler osv. Romanen formår at skabe et univers, som også får læseren til at tvivle, noget sekten aldeles ikke tolererer!

Bogen kan danne grobund for givtige samtaler om, hvordan samfundet er sammensat, opstået og er på vej hen. Den får unægteligt læseren til at reflektere over livet samt dets mange muligheder og valg. Hvem er indenfor, hvem er udenfor? Hvem har sandheden? Og findes der en sandhed? Hvem giver en den plads, man har i fællesskabet? Hvordan kan vi selv være med til at påvirke vores skæbne? Osv. Dette er blot nogle af de spørgsmål læseren kan stille sig under og efter læsningen. Heriblandt vil en del refleksionsspørgsmål unægtelig også gå på bogens direkte indhold og handling.

Det er en spændende, til tider nervepirrende bog, som kan læses af både piger og drenge, der gerne vil drages ind i et univers, der er så meget ulig vores og alligevel så ens. Særligt sidste halvdel af bogen er med intensitetens opbygning noget nær det mest spændende i en ungdomsroman, jeg længe har læst.

Indespærret er bestemt anbefalelsesværdig – så åbn porten til Mandrodage Meadows og læs Indespærret!

Anmeldelsen er skrevet af Louise Nilsson

Louise er uddannet folkeskolelærer fra Læreruddannelsen i Århus i 2014, hvor hun i forbindelse med sit bachelorprojekt bidrog med en artikel til tidsskriftet Bachelorvinkler på lærerprofessionen, nr. 3, juni 2015 om læreres kriterier for valg af ungdomslitteratur. Efter endt læreruddannelse hun startede på kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) på DPU i Århus, som hun afslutter sommeren 2016. Sideløbende med sit studie har Louise desuden arbejdet som privatunderviser og lærer hos LærDansk Aarhus. På læreruddannelsen blev hendes interesse for børne- og ungdomslitteratur vakt, og det åbnede sig for hende, hvilket stort potentiale den har at byde ind med. Louise er især interesseret i ungdomslitteraturen - og særligt den nyere komplekse ungdomslitteratur. Den kan bare noget særligt, både i forhold til at fange eleverne og behandle komplekse elementer, men den giver også en masse at reflektere over, som hun finder helt fantastisk.