Serien om Vilma og de andre Vildbasser fortsætter i bind tre og fire i samme gode stil som de første
bind i serien.
I Vilma Vildbasse og stjerneskuddet hærger et vildt uvejr, og det skyller Vildbassernes lejr i Vildnisset væk.
Vildbasserne er fast besluttet på at genopbygge lejren og går i gang med det store arbejde. Undervejs
holder de pause i Heksens hytte, og hun fortæller dem, at hvis man ser et stjerneskud, kan man få et ønske
opfyldt. Om aftenen slår Vildbasserne lejr i Ravns have, og de ser da også tre stjerneskud der falder lige ned
i Vildnisset. Det er lidt uhyggeligt, men de beslutter sig alligevel for at undersøge sagen nærmere, og det
viser sig at være noget helt andet (og bestemt ikke uhyggeligt) der er faldet ned i Vildnisset.
I Vilma Vildbasse og trylleformularen bliver Vilma vækket af en krage, der sidder og skræpper op udenfor.
Da hun kigger ud, opdager hun en mystisk mand, der går og maler krydser på træerne i Vildnisset. Hun
samler Vildbasserne, og de finder ud af at bygherren Hr. Gravesen har købt jorden hvor Vildnisset er og vil
lave det om til et rækkehuskvarter. Vildbasserne må for alt i verden forhindre at det sker. Og læsningen
viser sig at involvere Heksen, som hjælper dem med en ”trylleformular”, der skal få de voksne til at huske
hvordan det var at være barn, bruge sin fantasi og lege i naturen.
Forfatteren Gill Lewis er faktisk uddannet dyrlæge og har altid interesseret sig utroligt meget for dyr og
natur. Det genspejler sig helt tydeligt i bøgerne, som bærer præg af en glæde for naturen og for alt det
gode, naturen kan give os mennesker, hvis vi bare giver den plads.
Bøgerne i serien er illustreret undervejs i sort-hvid af Rebecca Bagley – men hver bog har sin egen farve,
hvor nuancerne af den farve går igen i næsten alle illustrationer. Vilma Vildbasse og stjerneskuddet har
en blå forside, og har blå nuancer bogen igennem, og på samme måde er Vilma Vildbasse og
trylleformularen lilla og har lilla nuancer bogen igennem. Rebecca Bagleys illustrationer er både søde og
realistiske, og selvom de måske ikke bidrager med ret meget ekstra til historien, er de alligevel med til at
bryde teksten op, hvilket gør bogen god at læse, da den samtidig er sat med stor typografi.
Serien om Vilma Vildbasse er efter min mening en utroligt sympatisk serie for børn om fantasi og
børnesammenhold, når det er allerbedst. Her er ingen elektronik, ingen overnaturlige farer – og helst heller
ingen voksne, kun hvis de har en virkeligt god fantasi, som for eksempel Heksen (som egentlig er forfatter).
Hun ender i Vilma Vildbasse og trylleformularen med at hjælpe børnene med at skabe en tekst, der skal
forklare de voksne, hvorfor det er vigtigt de får lov at beholde Vildnisset, og Heksen bliver på den måde en
god og sikker voksenfigur, børnene kan stole på og læne sig op ad.
Serien kan både læses af børnene selv fra ca. 8 år, men vil helt bestemt også fungere rigtig godt
som højtlæsningsbøger.