‣ Målgruppe:5+

‣ Sidetal: 56

‣ ISBN: 9788702181982

Man kan da ikke hade julen.
Andreas

”Drengen der drog nordpå med sin far for at finde julemanden” er en veloplagt fortælling for børn i alle aldre, ja om at finde julen der er i fare.

Der var engang en dreng. Og der var hans lillesøster. Og der var hans mor og far. Der var engang en bygd i Grønland, med nogle mennesker og nogle slædehunde. Og der var en dreng og hans lillesøster og hans mor og far. Der var sne, og der var storm, og nogle gange var der helt stille vejr, og isen lå på fjorden, og fjeldene rundt om fjorden havde hvide snekjoler på, som svingede rundt, når det blæste. Og det var snart jul. (s.7)

Drengen Andreas elsker julen, men det gør hans far absolut ikke, så de to forlader hjemmet og drager med hundeslæde nordpå på jagt efter både julemanden og faderens juleglæde.

Fortællingen om Andreas og hans fars odyssé gennem det grønlandske landskab, med passende juleprøvelser undervejs understøttes på allerbedste måde af Peter Bay Alexandersens smukke, lidt retroagtige (det er jo jul) illustrationer, der er set i børnehøjde. De giver anledning til gode samtaler undervejs i fortællingen om både grønlandske forhold og om julen. Hvor langt nordpå skal man før man må have hundespand? Er der slet ikke træer på Grønland? Og hvorfor er der overhovedet ikke inuitter med i fortællingen?

Men den skønne velfortalte historie om den piberygende (!) fars kamp med naturen, julen og julemanden tænder juleglæden i den lille familie i bygden.

Med farens udgangsreplik: ”Det er det jeg altid har sagt: Julen er ikke helt ringe.

Genremæssigt er der absolut ikke tale om en genreoverskridende fortælling, men om en bog, hvor fortællemotoren og det mundrette sprog er i højsædet. Det er jo ikke første gang Kim Leines fortællinger udspiller sig i det grønlandske. Her er der dog modsat i hans voksenbøger fred og ingen (stor) fare. Kun en glædelig julefortælling.

Bogen med den umanerligt lange titel anbefales varmt til godnatlæsning, mandelgave og hygge i julelysenes skær med en god fortælling til oplæsning. Bogen anbefales således også til oplæsning i daginstitutionerne og i indskolingen.

Søren Fanø Søren er oprindeligt uddannet som lærer, cand.pæd. og Master i børnelitteratur og tidligere lektor i dansk ved VIA UC. Han har interesseret sig for børne- og ungdomslitteratur og formidlingen af den gennem mange år og er forfatter til både bøger og artikler om denne. Han har været tilknyttet indstillingskomiteen til Kulturministeriets Forfatterpris for børn og unge og Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Er særligt interesseret i den litteratur, der er rettet mod børn og unge i skolealderen, og som kræver formidling. Har en særlig svaghed for billedfortællinger i alle afskygninger.