‣ Oversætter: Lene Ewald Hesel

‣ Udgivelsesår: 2024

‣ Pris: 319,95

‣ Målgruppe:9-12 år

‣ Sidetal: 216

‣ ISBN: 9788702398236

Julia flytter med sine forældre ind i et gammelt fyrtårn på en ø, langt væk hjemmefra. Der skal de bo sommeren over, da hendes far har fået en helt særlig opgave. Julias mor har også arbejde, som skal klares, mens de er i fyrtårnet. Julias mor er havbiolog, og har en kæmpe drøm om at finde verdens ældste haj – Grønlandshajen. Den drøm deler faren ikke. Han synes, det er et surrealistisk og dyrt projekt, hvilket skaber nogle skænderier og udfordringer i familien. Julia er dog også ret interesseret i det eventyr, som hendes mor er på, og beslutter sig derfor for at drage ud på sin egen rejse, for at hjælpe sin mor. Rejsen og eventyret viser sig at være uforudsigelig og farlig.

Romanen er en spændende fortælling, som giver et indblik i, hvordan det samme scenarie kan opleves forskelligt af dem, som er en del af det. Dermed er der skabt en bog, som favner en masse temaer og retninger. Morens drømme, som nærmest bliver maniske, inspirer trods alt Julia til at forfølge det, som man drømmer om, på trods af at andre ikke kan se potentialet i drømmene.

Det illustrative er ligeledes på højt visuelt niveau, hvor minimalisme skaber æstetisk appel. Ved anvendelse af kun de sort/hvide nuancer også en smuk gul farve, har illustrator Tom de Freston formået at skabe en positiv og optimistisk atmosfære, hvilket er særligt relevant i en bog, hvor temaet drømme og håb er i højsædet. De mørke farver spiller godt ind i det dramatiske og triste, som også er til stede i bogen.

Sammen med smuk poesi og tankeskriv, symboliserer mørket de tanker og følelser, som Julia får når tingene spidser til derhjemme. Det visuelle spiller godt sammen med det fantastiske plot, og samspillet er ekspanderende, og skaber derfor en ekstra dimension til læseoplevelsen.

Bogen anbefales som oplæsningsbog fra 9 år, men også som selvlæsningsbog fra 12 år og op. Den er letlæselig og de sjove modaliteter gør den spændende for selv de mindre børn.

Anmeldelsen er skrevet af Louise Sommer

Jeg studerer til lærer på UCN i Aalborg. Her læser jeg dansk, kristendomskundskab og billedkunst til indskolingen og mellemtrinnet. Udover at studerer, arbejde og læse er jeg mor til en dreng og bonusmor til 2 piger. Derudover er jeg bosat i Gistrup i et dejligt hus. Jeg elsker både bøger til børn, unge og voksne. De bøger, hvor jeg lærer nyt, bliver fanget fra starten eller får noget at tænke over, er mine favoritter.